Ana-Maria Gavrilă: Despre brandul personal în avocatură

florentina.dumitru/ April 25, 2016/ Articole

„Performanța unui om depinde într-o proporție covârșitoare de calitățile sale soft”

improving-your-personal-brand

Wolters Kluwer: În curând, veți participa ca speaker la Conferința Excelența în promovarea serviciilor de consultanță și avocatură, organizată de Wolters Kluwer România, conferință prin care încercăm să aducem mai aproape de avocați și de consultanți, profesioniști de top din domeniul trainingului. Așa cum putem observa și pe piețele de avocatură din Europa, se vorbește din ce în ce mai mult despre necesitatea dezvoltării acelor soft skills în cazul avocaților. Prezența Dvs. în cadrul conferinței ne onorează și este o garanție a „excelenței” informației de care vor beneficia participanții. Pentru început, vă rugăm să ne spuneți câteva cuvinte despre dumneavoastră.

banner1

„Îmi place să le spun oamenilor cu care lucrez că latura creativă este în totalitate la ei, aportul meu fiind doar pe strategie și structurarea mesajelor.”

Ana-Maria Gavrilă: De aproape opt ani, lucrez în domeniul comunicării corporate, din postura PR-ului in-house, pentru companii de servicii profesionale internaționale (avocați și consultanți de afaceri din Big 4 și Magic Circle). Înainte, am lucrat timp de șase ani ca jurnalist economic, scriind despre oamenii de afaceri din România.

Cele două perspective mi-au conturat – și, în cele din urmă, confirmat – convingerea că nu există PR mai bun decât cel pe care ți-l faci tu însuți. Desigur, specialiștii în comunicare au un rol esențial în promovare și este foarte important să îi ai alături, însă nicio strategie de comunicare nu funcționează fără implicarea 100% a clientului, în mod transparent și autentic.

Îmi place să le spun oamenilor cu care lucrez că latura creativă este în totalitate la ei, aportul meu fiind doar pe strategie și structurarea mesajelor.

Treptat, am transformat această convingere într-o platformă de branding personal – BrandAdVenture.ro, și încerc să împărtășesc cât mai mult din experiența mea tinerilor profesioniști – prin prezentări și seminarii de branding personal, sesiuni de consultanță individuală, contribuții editoriale pe blogul personal și publicații de business.

Vorbesc și scriu despre abilități de comunicare scrisă și verbală, media relations, networking, prezentări și discursuri publice, elaborarea și implementarea strategiei de comunicare și orice alte provocări apar în acest proces esențial de auto-promovare.

Personal-Branding

Wolters Kluwer:  Cum ne situăm, la acest capitol, față de țările occidentale și ce tendințe există pe plan internațional în acest domeniu, inclusiv în ceea ce privește piața de avocatură?

„Nu cred că există diferențe majore între noi și țările occidentale… miza rămâne pe diferențiere brandul personal.

Ana-Maria Gavrilă:  Nu cred că există diferențe majore între noi și țările occidentale și, chiar dacă ar fi, cred că recuperăm rapid teren, prin accesul facil și relativ ieftin la surse globale de informare, platforme de training și tehnologii avansate de comunicare.

La nivel global – și România nu face excepție, piața avocaturii se adaptează unui context global tot mai conectat la tehnologie și condiționat de inovație (produse și servicii strict adaptate la nevoile clientului și integrate instrumentelor tehnice și de comunicare de ultimă generație, flexibilizarea resurselor – cu precădere talentul și timpul, soluții pentru eficientizarea costurilor etc).

Provocarea vine din nevoia de a fi flexibil și a înțelege să te adaptezi din mers. Trebuie să cunoști foarte bine industria în care îți activează clientul. În plus, pe fondul acestei „gălăgii informaționale”, pe multiple voci și cu mesaje din ce în ce mai asemănătoare, miza rămâne pe diferențiere – atât în ceea ce privește brandul de firmă, dar mai ales (și, în cazul avocaților, cu precădere!) brandul personal. Nu vorbesc de diferențierea de dragul diferențierii (care poate face mai mult rău), ci de una strict autentică și confirmată de piață (prin prestația profesională și experiența acumulată, percepția pe care o au clienții și partenerii tăi despre tine, reputația personală în breaslă, valorile personale pe care îți construiești întregul profil).

Wolters Kluwer:  Revenind la tema conferinței, cum vedeți la momentul prezent piața de avocatură în România? Există cerere din partea acestei piețe ? Există particularități ale acestei piețe și care ar fi acelea ?

„Deși căutăm aceste calități (soft) într-un om în aproape toate ipostazele sale profesionale …investiția în dezvoltarea lor propriu-zisă rămâne, de cele mai multe ori, o opțiune – și implicit, o investiție – strict personală

Ana-Maria Gavrilă: Oamenii reprezintă cel mai important activ al companiilor de servicii profesionale, de aceea investiția în pregătirea lor și managementul talentelor sunt esențiale pentru sănătatea unui astfel de business.

Marile corporații investesc în programe și platforme de training interne, cu un curriculum variat și bine structurat, pe nivele de complexitate, la care angajații au acces în permanență.

În ceea ce privește programele externe, personal cred că se pune în continuare accent pe formarea tehnică (cursuri concentrate pe așa-numitele hard skills).

Evident, există o justificare economică în spatele acestei decizii (nu poți avea un business performant fără oameni cât mai bine pregătiți). Realitatea este însă că rezultatele și performanța unui om depind într-o proporție covârșitoare (unele studii vorbesc chiar de 85%) de calitățile sale soft – abilități de comunicare și socializare, networking, dicție și discursuri publice, inteligență emoțională, abilități de leadership și managementul oamenilor, lucrul în echipă, soluționarea conflictelor, time management etc.

Deși căutăm aceste calități într-un om în aproape toate ipostazele sale profesionale (de la interviul de recrutare sau negociere, la momentul semnării unui parteneriat etc.), investiția în dezvoltarea lor propriu-zisă rămâne, de cele mai multe ori, o opțiune – și implicit, o investiție – strict personală.

Wolters Kluwer:  În contextul în care legea din România nu permite publicitatea în avocatură, interacțiunea cu clientul rămâne, de multe ori, singura formă de promovare pe care o are la dispoziție un avocat. Impresia lăsată de avocat rămâne un element hotărâtor în percepția clientului. Având în vedere această realitate, care sunt acele soft skills pe care trebuie să le aibă un avocat, din punctul dvs. de vedere ?

„Inteligență emoțională, abilități de comunicare și de lucru în echipă”

Ana-Maria Gavrilă: Inteligență emoțională, abilități de comunicare și de lucru în echipă – aș spune că sunt esențiale în orice context, nu doar în relația cu clientul.

Wolters Kluwer:  Există necesitatea unei abordări specifice a trainingului în cazul avocaților ?

Avocații sunt personalități puternice, cu un pronunțat spirit competitiv…”

Ana-Maria Gavrilă: Avocații sunt personalități puternice, cu un pronunțat spirit competitiv, pentru care nu există provocări prea mari sau adevăruri absolute. În același timp, rigoarea profesională pe care și-o impun, în virtutea codului lor deontologic și al propriului brand, poate transforma o anumită abilitate în avantaj sau, paradoxal, în handicap, comparativ cu alte profesii.

Un trainer trebuie să înțeleagă aceste lucruri, să își structureze programul în consecință și să se poziționeze încă de la început ca partener redutabil de dialog, care inspiră încredere, dar și curiozitate, fiind o sursă interesantă și variată de informație.

Wolters Kluwer:  Ce doriți să le transmiteți participanților la Conferința Excelența în promovarea serviciilor de consultanță și avocatură, acum, înainte de vă întâlni publicul față în față?

„…aveți deja răspunsurile, dar (poate) vă lipsește structura”

Ana-Maria Gavrilă: Veniți cu încrederea că aveți deja răspunsurile, dar (poate) vă lipsește structura. Propunerea mea pentru dumneavoastră – o invitație la introspecție și un posibil plan de acțiune.

Wolters Kluwer:   Stimată doamnă, vă mulțumim pentru interviul acordat și așteptăm cu interes, alături de avocați și consultanți, să ne explicați cum se construiește brandul personal, în cadrul Conferinței Excelența în promovarea serviciilor de consultanță și avocatură.

Ana Maria Gavrilă va participa  ca speaker la Conferința Excelența în promovarea serviciilor de consultanță și avocatură, organizată de Wolters Kluwer România în data de 3 iunie 2016, unde va vorbi avocaților și consultanților despre Personal Branding.

Pentru mai multe detalii despre conferință accesați http://info.wolterskluwer.ro/promovarea-serviciilor-de-avocatura-si-consultanta-3-iunie-2016/

Mai multe despre Ana-Maria Gavrilă http://brandadventure.ro/cine-sunt/

Share this Post