Reguli generale in instanta

wkro/ March 4, 2014/ Articolul saptamanii

aditonineacsuArticol publicat in revista Monitorul Jurisprudentei nr. 20/2014.
Autor: Adrian Toni Neacsu

* Fragment dintr-o lucrare in curs de aparitie sub semnatura autorului la
Editura Wolters Kluwer. Daca doresti sa fii primul informat cand apare cartea
ori sa primesti alte fragmente din aceasta lasa-ne datele tale de contact aici http://adriantonineacsu.questionpro.com

Tine minte: Fii pregatit
Am intalnit multe situatii in care avocatii erau luati prin surprindere de strigarea dosarului. Erau stanjeniti, se scuzau ca nu se asteptau ca dosarul sa fie luat atat de repede si cereau un ragaz pentru a avea o ultima discutie cu clientul. Care abia venise sau urma sa vina. Inca nu aveau ce spune in dosar.

Evolutia unei sedinte de judecata este imprevizibila. Chiar daca ea este temeinic planificata, oricand pot surveni modificari. Daca ai un dosar care nu este printre primele la ordine nu inseamna ca poti sa fi complet relaxat si dezinteresat de derularea sedintei. Oricand lucrurile se pot precipita, iar dosarul tau sa fie strigat. In general, un avocat trebuie sa fie gata tot timpul pentru a raspunde. Stabilirea strategiei in dosar nu trebuie lasata pentru ultimul moment, sub justificarea ca intrucat dosarul fiind la coada listei de sedinta exista timp pentru asta. Judecatorul nu are timp si tocmai de aceea pe acesta ti-l va oferi cel mai greu. Dosarul tau e doar unul dintre multele pe care judecatorul le-a studiat pentru sedinta si daca in conditiile astea el il cunoaste iar tu nu, impresia este dezastruoasa. Nu uita ca tu esti cel platit pentru acel dosar, nu judecatorul.

Tine minte: Judecatorul te urmareste permanent
Podiumul pe care se afla judecatorul ii ofera acestuia o excelenta perspectiva asupra intregii sali de judecata. Niciodata judecatorul, sau cel putin unul dintre judecatorii completului colegial, nu este atat de adancit in alta activitate incat sa nu exercite un control deplin asupra vederii sale periferice. Judecatorii au tendinta de a lua drept semn de sfidare personala orice nesocotire a ordinii si solemnitatii sedintei de judecata. Daca ai de asteptat pana iti vine randul, nu este recomandat sa folosesti sala de judecata pe post de sala de lectura si sa citesti ziarele. O poti face desigur pe suporturi electronice, pentru ca nu te obliga nimeni sa stai cu privirea pironita intr-un punct, insa niciodata nu intra cu ziare tiparite in sala de judecata daca ai de gand sa le citesti. Judecatorul observa grimasele, semnele ironice de dezaprobare si aude susoteala prelungita. Mestecatul gumei de mestecat in sala de judecata, vorbitul la telefon sau numai taraitul acestuia sunt semne de lipsa de respect in primul rand fata de judecatorul din fata ta si apoi in mod abstract pentru actul de judecata. Nu exista loc in sala de judecata care sa te ascunda privirii sau observatiei judecatorului.

Controleaza-ti emotiile
Este desigur firesc sa ai emotii in instanta, mai ales daca esti la inceput. Nu te judeca nimeni daca iti tremura vocea sau nu-ti gasesti cuvintele. Pe de alta parte, nu uita ca esti platit pentru a vorbi in fata instantei, pentru a spune pozitia clientului. Judecatorul nu are nici o vina ca esti la inceput sau ca esti emotiv. Intr-o sedinta cu o suta de dosare un judecator nu are timp sa te ajute sa-ti gestionezi slabiciunea emotionala. Se afla el insusi sub o presiune care il impiedica sa-ti arate prea multa compasiune. Poate e bine de cunoscut ca judecatorul este primul care isi doreste ca avocatii sa fie siguri pe ei, sa fie astfel hotarati si rapizi. Un avocat stapan pe situatie este si un avocat eficient in relatia cu instanta, el ajutand judecatorul la folosirea optima a timpului. Invata sa-ti controlezi emotiile si vizualizeaza instanta ca fiind doar un loc de munca ca oricare altul.

Arata respect pentru judecator
Niciodata nu poti exagera cu semnele exterioare de pretuire pentru pozitia pe care o are judecatorul. Nu incerca sa fii familiar cu instanta, chiar daca judecatorul iti este cunoscut. Nu aduce niciodata in discutie publica momente din care rezulta ca va cunoasteti. Nu face de exemplu referire, pentru a sublinia corectitudinea unui argument al profesorului vostru comun, la examenul din facultate pe care l-ati dat impreuna. Citeaza lucrarea, este suficient. Nu face niciodata semne judecatorului, nu vorbi in apropouri sau cu subinteles. Nu cere niciodata favoruri. Fii respectuos, stai permanent in picioare cand vorbesti, foloseste permanent formele orale de politete. In fata ta nu se afla doar un judecator ci intreaga autoritate a justitiei. Te adresezi unei institutii, nu domnului sau doamnei respective.

Invata cand sa te opresti
Timpul este foarte important pentru judecator. Adu-ti mereu aminte acest lucru. Nu vorbi foarte mult, planifica foarte bine in avans interventiile verbale, pentru a fi sigur ca nu trebuie sa te lungesti pentru a spune esentialul. Nu face introduceri lungi, pune intrebari scurte si la obiect. Nu te contrazice niciodata cu judecatorul. Sunt dese discutiile contradictorii pe un subiect legal dintre avocati, sau dintre avocati si procuror. De regula se da de mai multe ori cuvantul in replica, iar tensiunea creste. Momentul in care trebuie sa te opresti este acela in care judecatorul si-a spus punctul de vedere. In astfel de situatii exista tentatia irezistibila de a mai adauga un ultim argument, cel care desigur ar putea intoarce decizia luata. Niciodata judecatorul nu revine asupra deciziei sale. Chiar daca constientizeaza pe loc eroarea, nu va anula o decizie deja comunicata public. Cu atat mai mult nu trebuie sa insisti in a-l intoarce din drum. Nu intra in disputa cu el, accepta solutia si treci mai departe.

* Fragment dintr-o lucrare in curs de aparitie sub semnatura autorului la Editura Wolters Kluwer. Daca dorești sa fi primul informat cand apare cartea ori sa primesti alte fragmente din aceasta lasa-ne datele tale de contact aici http://adriantonineacsu.questionpro.com

Share this Post

About wkro

WOLTERS KLUWER ROMÂNIA este parte a grupului multinaţional Wolters Kluwer, cunoscut pe piaţa internaţională ca unul dintre cei mai mari furnizori de informație specializată, produse şi servicii dedicate profesioniştilor.