Real si virtual in avocatura

Wkro/ February 24, 2015/ Articolul saptamanii, Interviuri

avocaturaInterviu cu Alin Popescu, CEO al AvocatNet.ro, realizat de Mihaela Mocanu, redactor-sef al Revistei Romane de Drept al Afacerilor.

Revista Romana de Drept al Afacerilor: Domnule Alin Popescu, va multumesc ca ati revenit la RRDA unde nu demult ati avut bunavointa de a scrie un editorial interesant si concis prin care ati explicati pentru cititorii Revistei Romane de Drept al Afacerilor ce este cloud computing. Atat autorii nostri, cat si cititorii va cunosc, poate nu direct, ci cunosc website-ul dedicat juristilor pe care l-ati infiintat si il gestionati si in prezent, Avocatnet.ro. Despre acesta as dori sa vorbim in interviul lunii decembrie: despre antreprenoriat, in cazul dumneavoastra este un antreprenoriat  juridic aparte. Va rog sa ne punctati cateva momente relevante din parcursul dvs. profesional.

Alin Popescu: Va multumesc pentru invitatia de a scrie editorialul, respectiv pentru prezenta discutie. Am fost, in prima parte a parcursului meu profesional (2001-2008), avocat in Baroul Bucuresti. Am construit o societate de avocatura specializata in consultanta juridica pentru companii cu activitate in zona IT, servicii online, comert electronic, media. Pentru ca specializarea noastra era extrem de rara, am ajuns sa lucram cu aproape toata piata relevanta din domeniu in acei ani. Am lucrat pentru Google si eBay, pe vremea cand nu se localizasera in Romania, am lucrat pentru producatori de filme de animatie si multi altii. In acea perioada, am ajutat la conceperea si redactarea unora dintre legile care astazi definesc spatiul juridic pentru mediul online. Ne-am implicat si am ajutat sa se infiinteze departamente ale unor asociatii menite sa ajute la dezvoltarea mediului online (IAB Romania e un exemplu).

Am scris, in cariera mea, trei carti care descriau lucrurile pe care le invatasem la un moment dat. In 2003 am publicat, la Editura Teora, Webmarketing in Romania, o prima carte pe acest subiect care a aparut la noi. Apoi am continuat cu „Internetul, istorie deja?”, o carte care vorbea despre asemanarile dintre diverse fatete ale internetului si lucruri care s-au intamplat deja in istoria omenirii in trecut. In 2009, am publicat la Editura Universul Juridic „Despre afacerile online si problemele lor juridice”, o carte care a definit multe dintre provocarile juridice pe care le intampina un antreprenor in mediul de afaceri de astazi.

Astazi conduc AvocatNet.ro, o afacere media vizitata, in 2014 de peste 8 milioane de romani. Si incerc, in fiecare zi, sa fac fata provocarilor pe care le ofera statutul de antreprenor in Romania.

R.R.D.A.: Ce parere aveti despre avocatura si felul in care se practica ea astazi? In ce directie credeti ca se va indrepta?

A.P.: Pragmatic vorbind, avocatura e un serviciu. Nobil sau banal, acest serviciu trebuie sa se adapteze schimbarilor care transforma societatea in fiecare zi. Ar fi imposibil sa n-o faca. As face o paralela intre avocatura si sanatate pentru ca mi se pare ca viitorul uneia este legat foarte tare de viitorul celeilalte.INTERVIU

In sanatate, contextul modern aduce tot mai mult in discutie scurtcircuitarea relatiei doctor pacient printr-o forma de tratament mult mai directa si (implicit) mai periculoasa: pacientul – trateaza – pacientul. Asistam la o dezvoltare fara precedent a comunitatilor online in care un consumator de servicii medicale apeleaza la sfaturile altor consumatori, in loc sa mearga la doctor. Pacientul nu mai vede in doctor acel „Dumnezeu” in halat alb si nu mai crede in mod absolut tot ceea ce i se spune. Asa ca prefera sa caute mai multe opinii, sa cerceteze singur si sa croiasca un diagnostic pe care il considera mai „potrivit” pentru afectiunea lui. Consecintele unui astfel de comportament sunt dramatice. Atat pentru afacerea doctorului, pentru reputatia lui, cat si pentru perceptia profesiei de medic in ansamblu.

Cred ca acelasi lucru se intampla deja si in sfera avocaturii. Si, chiar daca domnii Decani ai Barourilor ori conducatori ai altor zone de organizare profesionala a avocatilor si-au construit o strategie bazata pe ideea avocatului traditional, cred ca schimbarile se intampla si la noi cu rapiditate. Exemplul AvocatNet.ro imi este cel mai la indemana in acest sens: peste 500.000 de oameni primesc aici, in fiecare an, un raspuns palpabil si real la intrebarea lor si considera ca si-au rezolvat problema cu acel raspuns. Nu vorbim despre cititori, ci despre oameni care vin la noi cautand si alte puncte de vedere pentru problema lor si carora alti oameni le raspund cu subiect si predicat. Raspunsurile nu vin neaparat de la avocati, ci de la alti oameni dispusi sa-si piarda timpul povestindu-si experienta dintr-o problema asemanatoare.

Cred deci ca organele de conducere ale avocatilor din Romania ar trebui sa-si reconstruiasca strategia si sa ajute avocatii sa poata comunica direct si neingradit cu clientul, sa poata construi o strategie de comunicare bazata pe noile tehnologii si sa poata aparea in fata clientilor ca furnizori de servicii in pas cu moda.

La nivel global, avocatura tehnologizeaza. Nu m-ar mira sa vad servicii de natura avocatiala inlocuite de tehnologie in urmatorii cinci ani. Uitati-va la toate siteurile care te ajuta sa-ti concepi contracte, acte si alte formulare.

In Romania, nu stiu incotro se indreapta avocatura. Vad doar reguli ciudate si idei ciudate prin care, spre exemplu, avocatii trebuie sa-si „avizeze” siteurile la barou pentru ca ele sa poata fi functionale. Nu stiu daca o astfel de conceptie birocratica e utila pentru a privi viitorul in fata, in tot acest context extrem de volatil al societatii moderne puternic tehnologizate. Dar e posibil si sa ma insel, nu mai am legatura cu fenomenul de ani buni.

R.R.D.A.: Va rog sa ne spuneti cum anume tehnologia informatiei si internetul vor modifica practicarea profesiunilor juridice. Diferenta este majora fata de acum 11 ani cand am intrat eu in avocatura…

A.P.: Intr-un fel, am raspuns deja la intrebarea anterioara. Dar mai sunt multe lucruri de spus.

Exista, in lume, in multe tari, proiecte ale unor instante digitalizate, care vor hotari de la distanta problemele unor oameni. E logic sa se intample asa. Intr-un astfel de context, trebuie discutat serios rolul avocatului. Ce e el? Un robot care furnizeaza sfaturi? O adresa de email careia ii scrii ceva anume?

La distanta, prestanta avocatului, apretul acela cu care unii sunt obisnuiti si pe care si-l flutura cu atata mandrie, dispare complet. Avocatul devine doar un nume si o suma de cuvinte mai bine sau mai prost scrise. O lume noua, pe placul unora, transformata intr-o lume-capcana pentru altii.

Poate nu e cel mai bun exemplu dar, uite, am putea invita cititorii sa trimita la redactia revistei un mic eseu despre cum cred ei ca va arata avocatura in anul 2025. E un efort similar cu cele organizate de Almanahul Anticipatia in anii ‘80, cand erau invitati mai multi oameni importanti ai vremii sa spuna care cred ei ca vor fi cele 3 idei care vor schimba lumea pana in anul 2000. Multe dintre raspunsurile de atunci ar merita citite si astazi. De ce sa nu faca Revista prezenta o astfel de analiza asupra viitorului avocaturii?

R.R.D.A.: Va multumesc pentru sugestie, ar fi un exercitiu interesant a la Jules Verne, de-a dreptul… Va rugam sa ne spuneti cateva cuvinte despre cum se desfasoara activitatea, cum este cotidianul acestui domeniu al dvs. Si cum ati numi dvs. acest domeniu?

A.P.: Noi suntem o afacere online, ca si structura. Avem o zona de media online (tot ce tine de articolele publicate zilnic de redactia noastra), o zona de servicii online si o zona de afacere offline, traditionala (organizare de evenimente si altele).

Am construit AvocatNet.ro in jurul ideii de cititor neprofesionist al legislatiei din Romania. Apoi am incercat sa adunam in jurul nostru o serie de specialisti care pot explica neprofesionistului acest tip de legislatie. Am construit o redactie de jurnalisti care explica, la prima mana, modificarile legislative nou-aparute. Si, in timp, am avut bucuria sa observam cum se incheaga o comunitate reala, de aproape un milion de oameni dispusi sa impartaseasca si altora experientele lor in aplicarea legii sau in intelegerea ei.

Astazi, sloganul nostru este simplu: „Explicam legislatia”. Nu ne arogam dreptul ca noi, echipa redactionala si de administrare suntem cei care o explica. Ar fi o minciuna. Realitatea e ca fiecare dintre sutele de mii de oameni care au ales sa contribuie la experienta AvocatNet.ro pana acum au o parte de merit in tot acest slogan.

Simplist vorbind, in fiecare zi ne dorim un singur lucru: sa reusim sa canalizam cat mai bine eforturile tuturor acestor oameni pentru a fi cunoscute, intelese si utilizate de alti oameni, aflati in nevoie. Daca in acest timp, unii clienti isi gasesc consultantii potriviti, cu atat mai bine. Pana la urma, oamenii vin la noi sa rezolve probleme, nu doar sa citeasca texte.

Asa ca o zi din viata AvocatNet.ro se imparte intre echipele de redactie (unde se publica spre 10 articole zilnic, cu impact pentru cei 100.000 de cititori care ne acceseaza intr-o zi), echipele de moderare din Forumul AvocatNet.ro (unde peste 50 de moderatori modeleaza viata comunitatii, curata forumul si ofera acea sanatate a discutiei de care cu totii avem nevoie), echipele de furnizare a serviciilor noastre (Superlege.ro e un soft de explicatii legislative, Bursa de Servicii este o piata de identificare a specialistului potrivit pentru rezolvarea unei probleme juridice, contabile sau de afaceri) si activitatea obisnuita de administrare a unei afaceri.

Nu cred ca am o viata neobisnuita doar pentru ca am norocul sa fiu implicat intr-o afacere online. Cred ca am o viata neobisnuita pentru ca pot fi martorul constructiei unui proiect care uneste romanii intr-un mod in care nu-l credeam vreodata posibil. Si asta ma face sa continui, indiferent de piedicile care apar de multe ori pe drum.

R.R.D.A.: Care este profilul vizitatorului Avocatnet.ro? Dar al celor care scriu?

A.P.: Demografic vorbind, avem mai multe cititoare decat cititori. Cam 60 – 40 e proportia.

Vorbim despre oameni care au trecut putin prin viata si s-au asezat la casa lor. Au undeva spre 30 – 50 de ani, multi au copii, folosesc internetul ca pe un instrument in afacerea lor.

Ca profesii, avem undeva spre 25% profesionisti (avocati, contabili, consilieri juridici, economisti, consilieri fiscali etc.), 50% oameni implicati intr-un IMM (asociati, administratori sau manageri in astfel de companii) si 25% public divers (ingineri, doctori, profesori s.a.m.d.). Am evoluat de la un cotidian de informatie care povesteste noutatile zilei pentru profesionisti si ne-am transformat in cotidianul care explica romanilor legislatia.

Aproximativ 85 – 90% dintre publicul nostru este format din romani care ne acceseaza din Romania. Dar exista si comunitati puternice de romani din Spania, Italia, UK etc., de unde primim zilnic vizite si pentru care ne gandim sa construim niste servicii de informatie speciale.

R.R.D.A.: Ce planuri – daca ni le puteti dezvalui – aveti pentru Avocatnet.ro. si care sunt proiectele cele mai importante si deja finalizate.

A.P.: AvocatNet.ro a atras, in 2013, o investitie de la fondul de investitii 3TS. Am folosit acele fonduri pentru a ne reconstrui infrastructura tehnica si pentru a ne pregati pentru viitor.

Asa ca astazi, cu toate panzele in vant, ne-am propus sa ajutam 25% dintre clientii serviciilor de consultanta din Romania sa gaseasca, prin intermediul AvocatNet.ro, un furnizor potrivit pentru rezolvarea problemelor lor.

De asemenea, tinta pentru 2015 era sa atingem un numar lunar de 2 milioane de cititori si cred ca ianuarie 2015 ne va apropia foarte mult de aceasta cifra. Ne mai dorim sa dezvoltam parteneriate cu alte institutii media puternice, de natura sa expuna brand-ul AvocatNet.ro unui numar cat mai mare de oameni.

Dar, dincolo de toate, ne dorim sa ajutam si mai multi romani sa uite de probleme si sa-si vada de viata. Le multumesc pe aceasta cale tuturor oamenilor care si-au rupt din timpul lor pentru a-i ajuta pe alti oameni in cadrul platformei AvocatNet.ro. Datorita lor, la un nivel minuscul macar, putem spune ca Romania o duce mai bine.

Le multumesc, de asemenea, tuturor cititorilor care ne-au transformat in sursa lor de informatie din zona juridica, contabila sau de afaceri. Stiu ca inca mai avem probleme, stiu ca sunt multe lucruri care se pot imbunatati la activitatea noastra, asa ca as vrea sa inchei discutia noastra cu o promisiune. In fiecare zi, oricat de complicat va fi, vom incerca sa imbunatatim cate ceva la platforma noastra.

Interviu publicat in Revista Romana de Drept al Afacerilor nr.12/2014.

Share this Post

About wkro

WOLTERS KLUWER ROMÂNIA este parte a grupului multinaţional Wolters Kluwer, cunoscut pe piaţa internaţională ca unul dintre cei mai mari furnizori de informație specializată, produse şi servicii dedicate profesioniştilor.

1 Comment

  1. Toate afacerile s-au extins si in lumea virtuala, dar avocatura are deja o prezenta pe internet care este imposibil de ignorat. Cred ca cei mai multi clienti isi cauta acum reprezentare pe internet.

Comments are closed.