The Verdict – Verdictul (1982)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Cand parasesti bancile facultatii nimeni nu te poate pregati pentru ceea ce urmeaza. Ambitia si dorinta de afirmare te pot duce pe cai nebanuite si neumblate de prea multi oameni. Acesta este si cazul avocatului Frank Galvin (Paul Newman), un student eminent, un tanar avocat remarcat si care a ajuns prin forte proprii un nume cunoscut in domeniu. Insa nici macar renumele unei legende nu te poate proteja de fortele unui colectiv care nu-ti impartaseste conceptul de moralitate si, mai ales, conceptul de legalitate. Astfel Frank Galvin este aproape de a-si pierde dreptul de a practica avocatura, iar prezentul filmului ne infatiseaza un avocat aflat intr-o etapa dificila a vietii, atat pe plan profesional, cat si personal.
The Verdict, in regia lui Sidney Lumet, bazat pe un scenariu inspirat dupa cartea lui Barry Reed, ne aduce in atentie un avocat trecut de prima tinerete, Frank Galvin (Paul Newman). Dincolo de un trecut juridic glorios in profesia de avocat, Frank este un om cazut in patima alcoolului, divortat si cu putine lucruri care ii aduc fericire. Nimic nu pare sa fie de natura a-i aduce lui Frank salvarea atat de mult dorita, nici chiar cele cateva cazuri care i-au fost oferite in ultimii ani, cazuri toate pierdute. Insa o posibila salvare vine de la un bun prieten, Mickery Morrissey (Jack Warden), care ii ofera un caz de malpraxis in urma caruia unei femei i se administrase anestezicul gresit si suferise in urma complicatiilor daune permanente la creier. Frank Galvin va ajunge sa refuze banii spitalului pentru a nu se ajunge la proces, convins fiind ca va castiga cazul fara mari batai de cap.
The Verdict intra in categoria filmelor juridice care nu lasa loc de interpretare. Totul este la vedere, este transparent, si fiecare actiune a personajelor capata sens intr-un frumos tablou legal cum rareori iti este dat sa vezi pe marele ecran. Frank Galvin, acuzat in trecut pe nedrept, ajunge sa parcurga o cale a revenirii la originile profesiei de avocat. Dincolo de acte, de legi si interpretari de articole, sta acea farama de umanitate de care are nevoie fiecare avocat. Cazul femeii nu reprezinta pentru Galvin doar o sursa de bani, ci si o regasire de sine. De altfel citarea unei replici de-a lui Frank Galvin aduce o nota de puternica moralitate si etica: „I can’t do it; I can’t take it. ‘Cause if I take the money I’m lost. I’ll just be a… rich ambulance chaser. I can’t do it. I can’t take it.”
De remarcat in cazul The Verdict nu este neaparat spectaculozitatea juridica care domina si in alte filme similare, ci mai degraba perseverenta lui Frank Galvin in a castiga un proces care pe masura ce avanseaza pare si mai mult sortit esecului. Intr-o cauza in care aproape ca nu mai exista probe in favoarea acuzarii, Frank se depaseste pe sine si reuseste sa gaseasca un martor esential pentru a dovedi existenta malpraxisului. Insa chiar si cu acest martor, impotriva unui judecator ostil cu dificultate se poate castiga. Frank stie acest lucru, insa in acelasi timp este constient de efectul pe care il pot avea cuvintele sincere asupra unui juriu format din oameni normali, straini de rigorile legii. Poate ca, intr-un final, munca nu ii este rasplatita pentru efortul propriu-zis depus in a gasi martori sau probe, ci pentru ca a dat dovada de curaj in a apara o femeie impotriva careia erau indreptate toate fortele spitalului, ale parohiei care detinea spitalului, ale medicilor de renume care se faceau responsabili de cele intamplate. Un singur om a indraznit sa ia apararea unei femei atunci cand nimeni nu s-ar fi sinucis profesional pentru a o reprezenta.
The Verdict (1982)