Amistad (1997)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Problematica sclaviei a fost in centrul atentiei secole la rand, cele doua tabere fiind adesea dominate de un spirit radical in a-si materializa pretentiile. Legile care priveau sclavia erau marcate de impactul social al unei lumi in care drepturi fundamentale precum cel la viata sau libertatea erau recunoscute doar anumitor clase. Amistad, in regia lui Steven Spielberg, relateaza o emotionanta poveste care dateaza tocmai din 1839. Atentia cade pe sclavii transportati clandestin pe un vas spaniol care se revolta si ajung in fata unei instante de judecata nord americane care trebuie sa le stabileasca destinul. Povestea in sine nu face apel numai la notiunile juridice care tin de conceptul de sclavie, precum dreptul de proprietate disputat intre spanioli si numeroase alte parti implicate in proces, ci si la umanitatea fiecarui cinefil care priveste dintr-un anumit unghi intregul fir narativ. Drama celor captivi pe vasul Amistad este cu atat mai mare cu cat nu cunosc limba engleza, nimeni nu stie adevaratul lor loc de origine, iar avocatul care le preia cazul nu are experienta in astfel de litigii.
Roger Sherman Baldwin (Matthew McConaughey) este un tanar avocat nord american care se zbate in anonimat. Insa, odata cu capturarea unor sclavi care la prima vedere se fac vinovati de crime si distrugere, va descoperi ca ai sai clienti duc in spate o drama mai mult decat apasatoare. In cele din urma, ajutat de catre Tappan (Stellan Skarsgard) si Theodore Joadson (Morgan Freeman), sustinatori ai abolirii sclaviei, Baldwin va putea prezenta in fata instantei adevarata poveste a sclavilor capturati de fortele militare americane si supusi unui proces avand ca obiect stabilitatea dreptului de proprietate al acestora. Capturati ilegal din zone considerate libere din Africa, mutati de pe un vas pe altul, tinuti intr-o inchisoare a carei existenta era bine ascunsa, barbatii si femeile de culoare fusesera torturati, batuti si tinuti infometati de catre echipajul vasului Amistad. Revolta acestora a fost un gest extrem de autoaparare, iar fata de aceste fapte acestia nu se fac vinovati. Luptand, in fond, impotriva unui presedinte aflat in plina campanie electorala si pe fondul unui posibil razboi civil intre Sud si Nord, Baldwin va face apel si la experienta avocateasca a fostului presedinte american John Quincy Adams (Anthony Hopkins).
Amistad este un film juridic cu o incarcatura emotionala rarisima. In fond, legile care incalcau drepturile fundamentale pe care le pretuim atat de mult in prezent nu-si mai gaseau aplicare nici macar in acele vremuri. Mai aveau sa treaca ani buni pana sa apara „revolutionari ai sistemului”, insa mica lupta pe viata si pe moarte dusa de catre Roger Sherman Baldwin a ajutat la crearea unui precedent unic. Cei considerati a fi fost sclavi, dovediti ulterior oameni liberi, au devenit in acest context personaje centrale. Cu toate ca pare a fi o soarta cruda, acestia au devenit pionii centrali intr-o lupta cu un sistem invechit care avea nevoie de schimbare. Din punct de vedere juridic, Amistad dezvolta o perspectiva ironica asupra acordurilor comerciale existente intre SUA si Spania, in special asupra reginei Isabella. Legile americane nu prezentau aspecte detaliate privind aplicarea in spatiu a acestora, iar aprecierea instantei era singura care facea cu adevarat diferenta. Tocmai pe acest aspect se bazeaza si Baldwin, care se intrece pe sine in incercarea de a elibera aceste victime ale traficului de sclavi (ilegal, intrucat exista si forma legala in acele perioade).
Daca povestea in sine nu se remarca decat prin grandoare, nici interpretarile magistrale venite din partea unor nume mari nu sunt mai prejos. Matthew McConaughey, Morgan Freeman sau Anthony Hopkins confera originalitate acestei productii istorice nominalizate la vremea ei la Oscar, una dintre categoriile in care Amistad se gasea fiind si „Cel mai bun actor in rol secundar”.