Witness for the Prosecution – Martorul acuzarii (1957)
Autor: Stefan Gheroghies
Sunt putine la numar filmele cu tematica juridica care te pot surprinde printr-un deznodamant cu totul neasteptat si neprevazut. Am putea blama pentru aceasta faptul ca urmarind procesul ecranizat, in cele din urma nu putem decat sa construim un deznodamant previzibil bazat pe cele prezentate de-a lungul firului narativ. La fel de usor am putea blama si aerul optimist pe care fiecare film cu tematica juridica il inspira cinefililor, respectiv infaptuirea justitiei cu orice pret, prin orice mijloace legale. Witness for the Prosecution este un film de exceptie, o adaptare a piesei scrise de Agatha Christie, o productie care uimeste in ultimele sale minute mai mult decat a facut-o intreaga poveste in sine. Cu toate ca esti convins de incidenta unui anumit final, lucrurile se schimba rapid si deriva intr-o cu totul alta poveste. Exista conceptul de „povestire in rama”; cred ca in cazul de fata putem incadra Witness for the Prosecution in categoria „deznodamant in deznodamant”, printr-o adaptare fortata. E uimitor si modul in care Billy Wilder, regizorul filmului, a reusit sa imbine atatea scene unice in jurul unui personaj la fel de epocal precum povestea in sine.
Sir Wilfrid Robarts (Charles Laughton) este un avocat specializat in cazuri de omor. Este cunoscut in toata tara drept cel mai bun avocat pledant pe latura penala, iar respectul de care se bucura este unul care depaseste orice limita a „popularitatii juridice”. Cu toate acestea, Sir Wilfrid a imbatranit, se recupereaza dupa un preinfarct, iar la recomandarea medicilor lasa deoparte cauzele care implica omoruri. Insa aparitia cazului lui Leonard Vole (Tyrone Power) nu il poate impiedica sa ajunga in sala de judecata si in scurt timp celebrul avocat devine aparatorul lui Vole. Insa ce era atat de interesant si provocator la cazul barbatului modest din punct de vedere financiar acuzat de omor? Singurul martor al lui Vole, alibiul sau, era sotia sa, o femeie misterioasa cu care se casatorise in Germania in timp ce era detasat in cadrul razboiului. Acuzarea pare a detine toate atuurile: marturia menajerei victimei, testamentul victimei instarite prin care averea acesteia ii revenea lui Vole. Sir Wilfrid Robarts pare prins intr-o lupta fara sorti de izbanda, motiv pentru care se implica cu toate fortele sale in proces, in ciuda problemelor de sanatate care il impiedicau pe moment sa duca o viata normala. Wilfrid isi apara clientul de pedeapsa capitala, insa in acelasi timp trebuie sa dea dovada de un spirit de moderatie in incercarea de a nu face un nou preinfarct.
Witness for the Prosection este genul de film care te lasa fara cuvinte. Lasand la o parte scenariul excelent care nu lasa loc de greseli, lasand la o parte si interpretarile foarte bune ale unor actori recunoscuti pentru talentul lor in acea perioada, trebuie sa aducem in atentie personajul lui Sir Wilfrid Robarts, fara a ignora insa numele din spatele acestuia, pe Charles Laughton. As putea afirma ca este eroul filmului, cel care ii poate aduce salvarea lui Vole, unica persoana care crede in nevinovatia acestuia si care face tot posibilul pentru a-l apara. Este dificila misiunea de a nu insera diverse fragmente narative din film, iar facand acest lucru as strica frumusetea naratiunii. Suspansului narativ care se aduna si care explodeaza spre final intr-o scena cu totul unica iti rastoarna toata viziunea asupra povestii. Sir Wilfrid, eroul salii de judecata, da dovada de buna-credinta, asadar legea ii permite sa greseasca. Insa legea nu poate gresi intru totul, cineva trebuie tras la raspundere pentru incalcarea acesteia, iar reaua-credinta exista intotdeauna. Sunt elemente care tin de infaptuirea justitiei, iar in cazul Witness for the Prosecution justitia este infaptuita prin alte mijloace, altele decat cele prevazute de legea penala.