Philadelphia (1993)
Autor: Stefan GHEORGHIES
“No one would take on his case… until one man was willing to take on the system.”
Intr-o societate inca marcata de cazuri de discriminare, indiferent de temei, adesea legea a incercat sa contureze un cadru juridic in care acest fenomen sa fie interzis cu desavarsire. Normele de drept au reusit in mare masura sa faca acest lucru, fie ca vorbim despre conventiile internationale la care au aderat majoritatea tarilor de pe glob si care recunosc egalitatea persoanei indiferent de temei, fie ca facem trimitere la reglementarile nationale menite sa controleze discriminarea sub toate formele. Cu toate acestea, protectia legii nu este totala.
Philadelphia, in regia lui Jonathan Demme, aducea in anul 1993 o tematica la fel de controversata ca si in prezent; un avocat homosexual bolnav de SIDA (Sindromul Imunodeficientei Dobandite) este concediat de catre o firma de avocatura din cauza bolii sale. Productia nu pune accentul numai pe latura juridica a firului narativ, ci prezinta, intr-o maniera obiectiva, cum prejudecatile ghideaza omul de rand si cum, adesea, doar legea are puterea de a interveni si de a face dreptate atunci cand discriminarea este incidenta in speta.
Andrew Beckett (Tom Hanks) este un avocat de exceptie, un tanar cu un viitor stralucit in cadrul unei firme de avocatura cu o reputatie care strabate mii de kilometri. Insa Beckett ascunde anumite aspecte angajatorilor sai (cei care aveau sa il avanseze la rangul de avocat-asociat): Beckett este homosexual, bolnav de SIDA in stadiu avansat. Nu dureaza mult pana ca „mentorii” sai sa afle adevarul despre Beckett si sa ia o decizie care ulterior avea sa se dovedeasca prejudicioasa: ii insceneaza tanarului avocat o concediere pe motiv de incompetenta. Cu toate acestea, Beckett este decis sa lupte pentru drepturile sale si, dupa multe incercari de a-si gasi un avocat, ajunge la Joe Miller (Denzel Washington). Insa nici Miller nu pare dispus sa-l ajute, poate nu pentru ca acesta nu ar fi avut un caz solid, ci din cauza prejudecatilor pe care le avea fata de Beckett. In cele din urma, avocatul va ajunge sa-si depaseasca ideile invechite si discriminante si il va ajuta pe Andrew sa dea in judecata marea firma de avocatura pentru a se face dreptate in ceea ce-l priveste.
Philadelphia este un film juridic de exceptie care dezvolta o latura umana prezenta in absolut toate scenele. Procesul in care Andrew Beckett isi cauta dreptatea capata amploare in plan social, starnind dispute intre cele doua tabere: cei pro si cei contra drepturilor persoanei indiferent de orientarea sexuala pe care decide sa o adopte. Beckett devine un simbol al luptei in fata unei societati care nu doreste schimbarea, care traieste in continuare dupa traditii invechite si care discrimineaza fara remuscari. Insusi Joe Miller nu este cel mai mare admirator al acestei schimbari, dar, spre deosebire de restul populatiei, poseda capacitatea de a-si depasi propriile prejudecati. Philadelphia aduce in prim-plan o tematica sensibila si in prezent, dar este imposibil de ignorat faptul ca in cei 20 de ani de cand filmul a fost lansat, nu s-au adus solutii riguroase pentru a combate toate formele de discriminare. Poate ca personaje ca Andrew Beckett joaca un rol important in formarea opiniei publice, dar legea trebuie sa fie actorul principal in acest mediu in care victima nu isi poate face dreptate pana cand nu isi revendica drepturile. In cazul ipotetic in care victima ar fi privata si de dreptul de a se adresa justitiei, atunci legea nu si-ar mai gasi aplicare in realitate si nu s-ar putea constata decat ca ar deveni ea insasi un mod de discriminare.