The Social Network – Reteaua de Socializare (2010)
Autor: Stefan GHEORGHIES
You don’t get to 500 million friends without making a few enemies.
In spatele fiecarei povesti de succes sta o latura mai putin cunoscuta publicului, o latura nu intotdeauna eleganta pentru cei implicati. Iar daca prin simpla vointa a partilor nu se poate ajunge la un compromis atunci cand vine vorba de conflicte, legea este singura care poate restabili ordinea atinsa prin fapta ilicita. Facebook este in prezent cea mai cunoscuta retea de socializare, iar filmul lui David Fincher ne prezinta lungul drum al creatorului Mark Zuckerberg, de la etapa studentiei si pana la succesul financiar rasunator al site-ului creat de catre acesta.
Ecranizare a cartii lui Ben Mezrich, The Social Network prezinta lupta juridica dusa de catre Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) impotriva co-fondatorului Facebook, bun prieten de-al sau, Eduardo Saverin (Andrew Garfield), dar si impotriva a doi fosti colegi care il acuzau ca Facebook are la baza ideea acestora. Intr-o incursiune complexa in timp, firul narativ ne poarta la originile ideii lui Zuckerberg, student la Harvard, implicit despartirea de prietena sa urmata de o noapte imbibata de coduri de programare si cantitati semnificative de alcool. „Proiectul” superficial prin care tanarul se razbuna atrage atentia colegilor sai, dar si a consiliului administrativ, iar sanctiunea nu intarzie sa apara – Zuckerberg este suspendat.
Nu dureaza mult si Mark este contactat de fratii Winklevoss, doi colegi cu posibilitati materiale mult mai mari, pentru a le implementa un proiect online prin care toti studentii de la Harvard sa beneficieze de accesul la o baza de date cu informatii personale ale tuturor. Cu toate acestea, nu se lasa impresionat de ideea acestora si decide sa puna bazele unui site similar impreuna cu cel mai bun prieten al sau, Eduardo Saverin. TheFacebook este lansat si, intr-o perioada scurta de timp, ajunge foarte popular in universitatile din zona; dupa extinderi succesive ajunge sa fie utilizat de studentii din intreaga tara. Insa, asemeni oricarei povesti de succes, certurile incep sa apara. Eduardo, directorul executiv al TheFacebook, este inlaturat de catre prietenul sau din firma; in scena intra si creatorul Napster, Sean Parker (Justin Timberlake), care aduce cu sine o serie de imbunatatiri site-ului, dar si numeroase aspecte personale care nu erau benefice pentru reteaua de socializare.
The Social Network poate fi inserat in categoria filmelor juridice. Cu toate ca vorbim de o pondere mai mare a povestii in sine decat a elementelor care tin de juridic, coloana vertebrala a productiei este constituita de etapa medierii conflictului dintre Zuckerberg si Saverin, pe de o parte, si a conflictului dintre Zuckerbeg si fratii Winklevoss, pe de alta parte. Facebook devine o afacere populara si profitabila, iar Zuckerbeg conduce un „imperiu social” bazat pe numeroase controverse pe care doar legea le poate lamuri. Avocatii partilor asista la o serie de dezbateri care il pun pe Zuckerberg intr-o lumina nu neaparat pozitiva, a unui om axat pe o singura idee: aceea a succesului. Indiferent de faptul ca prietenul sau este cel care i-a oferit baza financiara necesara, indiferent de influenta pozitiva a lui Sean Parker in procesul de extindere a Facebook, Mark nu tolereaza nicio abatere de la firul ascendent al creatiei sale. Aceasta postura de conducator fanatico-agresiv este, de altfel, si coordonata esentiala a personalitatii personajului central al filmului.
Cu toate ca, pe alocuri, personalitatea lui Zuckerberg pare sa sfideze puterea legii, deznodamantul aduce o rezolvare neprofitabila pentru creatorul Facebook. Nimeni nu este mai presus de lege, iar in contextul unui profit gigant, medierea nu face decat sa stinga doua litigii care s-ar fi dovedit o reala povara in fata instantei de judecata.