Personal Effects – In asteptarea adevarului (2009)
Autor: Stefan Gheorghies
The space between loss and love.
Fiecare persoana este responsabila de faptele pe care le savarseste. Cu mici exceptii, raspunderea penala are rolul de a echilibra „raul juridic” produs, de a pedepsi pe de o parte pe faptuitor pentru incalcarea prevederilor legale, iar pe de alta parte de a restabili ordinea sociala si valorile pe care legea le ocroteste. Insa, dincolo de aceasta dimensiune juridica, impactul savarsirii unei infractiuni este cu mult mai ridicat. Trecand poate peste motivele care au stat la baza motivarii comiterii infractiunii de catre o persoana, trebuie luate in calcul in special victima infractiunii si rudele acesteia, care devin victime colaterale.
Personal Effects, in regia lui David Hollander, urmareste povestea a doua persoane care au avut de suferit de pe urma savarsirii unor infractiuni grave care au lasat traume adanci in trecutul nu atat de indepartat. Puse in fata unor dificultati specifice, aceste doua persoane vor ajunge sa dezvolte o relatie care va depasi sfera prieteniei.
Povestea il urmareste pe Andrew (Ashton Kuchter), un tanar luptator ambitios care renunta la cariera sa pentru a se intoarce in orasul natal. Insa, motivul intoarcerii sale nu este unul fericit; sora sa fusese ucisa cu brutalitate, iar acum Andrew se simtea responsabil de tragerea la raspundere penala a celui vinovat si de faptul de a se asigura ca procesul va decurge asa cum trebuie. Astfel, tanarul o intalneste pe Linda (Michelle Pfeiffer), al carei sot fusese de asemenea ucis in circumstante violente, iar aceasta ramasese singura in misiunea de a-si creste fiul surdomut. Intre cei doi se formeaza o legatura stransa, iar pe masura ce conversatiile avanseaza ia nastere si o mica poveste de dragoste. Insa, dincolo de povestile de viata oarecum comune sau dincolo de diferenta de varsta intre cei doi, relatia celor doi va dovedi ca are mai multe puncte in comun decat se crede.
Personal Effects poate fi inserat in categoria filmelor partial juridice. Cadrul procesual in care este stabilita actiunea reprezinta doar baza de la care porneste intreaga poveste. Luata per ansamblu, productia este o imbinare reusita a juridicului cu psihologicul, o coeziune coerenta, logica care dezvolta o anumita nuanta artistica. De altfel, trebuie facuta trimitere si la imbinarea altor elemente care confera originalitate filmului. Dreptatea este imbinata cu sentimentul iubirii, in sensul ca cele doua personaje centrale cauta complementaritate in intreaga poveste. Pentru o anumita persoana este vorba despre sentimentul de iubire care o poate readuce pe linia de plutire. Pentru cealalta persoana dreptatea este esentiala, iar infaptuirea ei este esentiala pentru a depasi momentele grele. Intr-o maniera larga de a formula ideea, fiecare detine ceea ce celalalt are nevoie. Dreptatea nu trebuie sa fie sinonima cu lipsa sentimentelor adanc umane, cu toate ca acestea pot influenta uneori decizii importante.