Calul troian din legea finantarii partidelor
Editorial publicat in Revista Romana de Drept al Afacerilor nr. 2/2015. Autor: Dumitru DOBREV
Intr-un articol de pe hotnews.ro, intitulat „Atentie la bomba cu ceas din legea finantarii partidelor”, Dan Tapalaga dezvaluie noul cal troian din Proiectul de modificare si completare a Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale[1].
„Este o practica printre politicienii romani sa declare imprumuturi fictive. O fac pentru a avea o baza de justificare fie pentru viitoarele spagi, fie pentru banii negri proveniti din activitati ilegale etc. Unii mai declara ca l-a imprumut pe X cu o suma de bani drept garantie ca-si va recupera business-ul lasat in grija. Va amintiti, probabil, ca avem politicieni care sustin ca au imprumutat zeci de milioane de euro pe persoana fizica», caz probabil unic in Europa.
Pe scurt, politicienii romani sunt maestrii imprumutului fictiv. Ce credeti, vor aplica metoda in viitoarea campanie electorala finantata de la buget? Da, vor jupui bugetul declarand cheltuieli si imprumuturi inexistente. O groaza de politicieni vor veni sa deconteze de la buget cheltuieli justificate prin pretinse imprumuturi de la rude si prieteni.
Viitorii candidati sunt invitati practic sa-si spele banii negri introducandu-i drept cheltuieli de campanie, care vor fi decontate de stat. Ar fi frustrant sa punem cu mana noastra in mana borfasilor instrumente prin care nu doar ca spala niste bani (furati tot de la noi), dar sa-i deconteze tot de la buget, adica tot din banii nostri. Ar fi o culme a prostiei din partea noastra sa-i lasam, cum este o culme a tupeului din partea lor ca ne propun asa ceva.”
Ce prevede proiectul de lege cu privire la cuantumul imprumuturilor?
Articolul 9 (1) din Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale: Partidele politice au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista persoanelor fizice si juridice care au facut in anul fiscal precedent donatii a caror valoare cumulata depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara, lista persoanelor fizice si juridice care au acordat imprumuturi a caror valoare depaseste 100 de salarii de baza minime brute de tara, precum si suma totala a donatiilor confidentiale, respectiv suma totala a imprumuturilor cu o valoare de sub 100 de salarii de baza minime pe tara primite, pana la data de 30 aprilie a anului urmator.
Daca luam salariul minim brut pe tara care de la 1 iulie 2015 va fi de 1050 RON rezulta ca suma maxima prin care pot fi finantate prin imprumuturi netransparente campaniile electorale este de 105.000 RON per finantator, deoarece proiectul nu prevede pentru sumele sub acest plafon obligativitatea declararii sursei banilor. Aceasta suma e destul de consistenta, in jur de 23.000 EUR, si daca te-a blagoslovit Dumnezeu cu multe rubedenii, fini, soferi, fosti colegi de facultate si toata pegra politica ce constituie camarila unui baron local, poti sa albesti doua sau trei sute de mii de euro bani negri cu ajutorul Autoritatii Electorale Permanente care, paradoxal, are rolul de a preveni acest modus operandi.
Mecanismul e urmatorul: te duci la un notar unde faci act autentic de imprumut[2], imprumutatorul fiind o persoana care nu e obligata sa-si declare veniturile. Cei mai atenti vor face imprumuturile de 14.999 EUR, ca sa fie sub pragul de raportare la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Secretul lui Polichinelle este ca notarul nu trebuie sa vada banii, ci doar sa ia act de acordul partilor ca banii au fost numarati si ca au trecut dintr-o mana in alta si va scrie „prezentul act constituie chitanta descarcatoare pentru suma imprumutata”. In acest fel, banii pot fi depusi legal in banca in contul special deschis de partid. Astfel se va deschide o portita pentru introducerea de bani negri in finantarea lor si se va permite reintoarcerea lor ca bani „curati” in conturile oamenilor de incredere ai politicienilor. Ne putem gandi de asemenea ce suveici se pot pune la cale cu ajutorul patronilor de mass-media si contractelor umflate de publicitate!
Marea ipocrizie
Ideal ar fi fost ca textul noii legi de finantare a partidelor sa prevada faptul ca imprumuturile si donatiile se fac numai de la persoane fizice si doar prin virament bancar si sa se interzica sau sa se limiteze drastic imprumuturile si donatiile de la persoane juridice de drept privat pentru ca acestea pot avea actionariat de tip Matrioska in paradisuri fiscale total netransparente.
Pe de alta parte, in data de 11 martie 2015 a fost votata de Camera Deputatilor Legea pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata care impune in Romania regula platilor prin instrumente de plata fara numerar[3]. Limita in care vom putea plati, noi oamenii de rand, in numerar dupa ce Presedintele Iohannis va promulga legea va fi de: 10.000 RON la magazinele de tip cash&carry, daca vom cumpara un autoturism second-hand de la un alt particular 50.000 RON iar profesionistii vor putea face plati intre ei in numerar de maxim 5000 RON, fiind interzise si platile fragmentate.
Doar ca ceea ce s-a putut vota pentru opinca nu s-a putut si pentru vladica, Parlamentul Romaniei nerenuntand la atitudinea schizoida cu care ne-a obisnuit in ultimii 20 de ani.
———————-
[1] A se vedea proiectul pe site-ul Camerei Deputatilor http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?idp=13537
[2] Art. 3 alin. (11) din aceeasi propunere: Partidele politice pot contracta imprumuturi in bani numai prin acte autentice notariale, sub sanctiunea nulitatii absolute, insotite de documente de predare-primire, in contract prevazandu-se modul si termenul de restituire al acestora.