Changing Lanes – Miscari Periculoase (2002)
Autor: Stefan GHEORGHIES
An ambitious lawyer, a desperate father, they had no reason to meet, until today.
Fiecare persoana este posesoarea unei conceptii proprii despre lege. Este destul de larg raspandita tendinta generala de a blama legea pentru toate aspectele negative ale unei societati. Poate ca, intr-o masura, este si vina legiuitorului care nu poate prevedea chiar toate raporturile juridice viitoare atunci cand vine vorba despre inovatii legislative. Trebuie subliniat si aportul negativ al multor persoane care denigreaza o lege pe care nici macar n-o cunosc.
Changing Lanes, in regia lui Roger Mitchell, face apel la aspectul mai ascuns al legii. Vorbim despre doua personaje aflate in stransa legatura cu legea, dar care se vad puse in situatii tensionate datorita unor forte externe. Productia din 2002 ridica numeroase semne de intrebare cu privire insusi conceptul de dreptate. Din moment ce legea este ignorata chiar de catre cei care ar trebui sa o respecte si sa o aplice, cum se poate infaptui dreptatea intr-o cauza?
Gavin Banek (Ben Affleck) este un avocat de succes intr-o firma de avocatura renumita. Casatorit cu fiica unui partener de la acea firma, Gavin este prins intr-o lupta juridica periculoasa in momentul in care pierde un dosar care continea probe esentiale intr-un proces cu o miza de 107 milioane de dolari. Ghinionul face ca Doyle Gipson (Samuel L. Jackson), un simplu cetatean aflat in drum spre tribunal pentru a obtine custodia fiilor sai, sa fie implicat in accidentul care a stat la baza incurcaturii. Dupa ce pierde procesul, Doyle recupereaza dosarul aruncat la gunoi in momentul in care realizeaza ca este important pentru Gavin Banek. Insa, tanarul avocat depaseste orice limita a legii atunci cand apeleaza la ajutorul unui barbat specializat in accesarea si modificarea bazei de date in care figurau toate datele personale ale lui Gipson.
Changing Lanes nu pune accentul pe desfasurarea unui proces in fata unei instante de judecata. In sens larg, am putea afirma ca procesul are loc in plina strada, iar cele doua parti, Banek si Gipson, incalca numeroase legi intr-o lupta care nici macar nu era a lor. Dar poate ca cel mai important este mesajul pe care Banek il dobandeste la finalul intregii povesti. De altfel, aceasta ar fi coordonata juridica esentiala a intregului film. Tanarul avocat, promovat peste noapte datorita faptului ca era casatorit cu fiica unui partener, nu are timp sa cunoasca adevarata fata a „profesionistilor” din respectiva firma. Ambitionat de conceptul de dreptate, de puterea legii, Banek profeseaza cu o naivitate de invidiat pentru orice avocat din bransa. Tocmai din acest motiv, avocatul parcurge un adevarat proces de transformare in timpul confruntarii cu Doyle Gipson, un barbat prins fara nicio vina in acest conflict, dar care apeleaza la o razbunare venita ca urmare a pierderii procesului privind custodia fiilor sai.
Productia lui Roger Mitchell mentine un grad de imprevizibilitate ridicat pe intreg parcursul actiunii. Poate ca problemele de drept ridicate de-a lungul firului narativ nu sunt dintre cele mai complexe, insa, de aceasta data, vorbim despre dezvoltarea laturii etice a modului in care un avocat ar trebui sa profeseze. In conditiile in care un avocat cunoaste lacunele legii, modul in care o poate ocoli sau interpreta intr-un mod favorabil, tentatia de a incalca cu totul prevederile legii este una mare. Aceasta este dilema pe care Gavin Banek o are de infruntat: sa fie in continuare un avocat corect si cinstit sau sa se transforme tocmai in tipul de „profesionist” pe care il ura atat de mult?