Conferinta “Dreptul publicitatii – noi provocari in era digitala” – Proiecte legislative ce vor afecta Dreptul publicitatii

florentina.dumitru/ October 17, 2016/ Articolul saptamanii

In toamna aceasta doua proiecte suscita interesul celor care lucreaza in domeniul publicitatii. Este vorba de un proiect de modificare al Codului CNA aflat in dezbatere publica pana pe 3 noiembrie 2016 si un proiect de adoptare a Statutului Autoritatii Nationale a Protectiei Consumatorului (ANPC) adoptat in mod tacit de Camera Deputatilor si aflat pe ordinea de zi a Senatului Romaniei.

Primul proiect legislativ, cel privind modificarea al Codului Consiliului National al Audiovizualului (Decizia nr 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual) se axeaza pe doua aspecte principale: protejarea dreptului la imagine si aparitia unor interdictii de a folosi copiii in publicitate, respectiv in publicitatea la alimente.

Daca o parte din modificari privesc semnalarea unor emisiuni de reality show, evitarea discriminarii,lp-655x350 clarificarea unor termeni (s-a adaugat de exemplu interdictiei de a difuza în intervalul orar 6:00 – 23:00 producţii care prezintă scene de sex, limbaj sau comportament obscen si interdictia de a prezenta scene triviale sau vulgare), o interzicere importanta priveste dreptul publicitatii, si mai ales interdictia de a folosi persoane sub 18 ani in publicitatea la produsele alimentare. Articolul modificat astfel, va prevede:

Publicitatea la produsele alimentare trebuie să respecte următoarele condiţii:

  1. să nu încurajeze consumul excesiv de alimente;
  2. să nu încurajeze consumul de alimente prin folosirea în reclame a minorilor cu vârsta de până la 18 ani”

Foarte multe alimente sunt dedicate exclusiv copiilor – cum ar fi laptele praf sau anumite ciocolati sau bomboane. Chiar si produsele sanatoase cum ar fi lactatele sau fructele si legumele nu vor mai putea fi promovate folosind copiii. In plus, nici macar adolescentii de 16-18 ani nu vor putea apare in reclame, acest lucru afectand destul de puternic industria alimentara.

In ce priveste al doilea proiect legislativ, respectiv adoptarea Statutul ANPC, si acest act normativ va impacta puternic piata publicitatii.

Avand in vedere faptul ca ANPC-ul are atributii esentiale in domeniul publicitatii (intervenind in cazurile de publicitate inselatoare, de etichetare neconforma, in privinta publicitatii comparative nepermise, etc), adoptarea Statutului ANPC va reprezenta o modificare esentiala a modului de functionare al acestei institutii.

Desi proiectul a fost dedicat industriei bancare, prin modificarile importante aduse legislatiei actuale, va impacta puternic toate industriile care se adreseaza in mod direct consumatorilor persoane fizice.

Cea mai importanta modificare ce se intentioneaza a fi adusa prin adoptarea Statutului ANPC priveste regimul sanctionator, urmand ca detalierea limitelor sanctiunilor contraventiilor sa se faca prin acte interne ANPC.

Avand in vedere cele doua proiecte cu impact major asupra publicitatii, Editura Wolters Kluwer impreuna cu Societatea de avocati Grecu si Asociatii organizeaza o conferinta dedicata industriei publicitatii in data de 26.10.2016 la Hotel Capital Plaza. Invitatii de onoare ai acestei conferinte sunt initiatorul proiectului de modificare al Codului CNA, dl Radu Herjeu si presedintele ANPC, dl Marcel Bogdan Pandelica.

De asemenea, in cadrul conferintei vor fi dezbătute aspecte legale care intervin în reglementarea comunicărilor publicitare (reclame radio/TV, afișe, etichetele produselor), limitele care trebuie respectate și practicile ce pot fi considerate a fi înșelătoare, capabile să manipuleze comportamentul consumatorului.

Dacă doriți să participați la acest eveniment, vă puteți înscrie facând CLICK pe imaginea de jos!

lp-655x350

Share this Post