Considerente generale asupra Recomandarii Comisiei Europene nr. 135/2014 privind o noua abordare a esecului in afaceri si a insolventei

wkro/ June 9, 2015/ Articolul saptamanii

Comisia_EuropeanaExtras din articolul Efectele implementarii Recomandarii Comisiei Europene nr. 135/2014 privind o noua abordare a esecului in afaceri si a insolventei, autor Mirela Iovu, publicat in Revista Romana de Drept al Afacerilor nr. 4/2015.

Urmare consultarii din iulie 2013, Comisia Europeana a adoptat in data de 12 martie 2014 Recomandarea nr. 135 „privind o noua abordare a esecului in afaceri si a insolventei”[1] avand drept scop incurajarea statelor membre sa instituie un cadru, o serie de principii comune aplicabile procedurilor de insolventa si preinsolventa, care sa permita restructurarea eficienta a intreprinderilor viabile care se confrunta cu dificultati financiare si oferirea pentru antreprenori onesti a unei a doua sanse. Astfel, se doreste promovarea spiritului antreprenorial[2], a investitiilor si ocuparea fortei de munca, contribuind la reducerea obstacolelor din calea bunei functionari a pietei interne.

Prin Recomandarea nr. 135 se incearca o restructurare a activitatii debitorului pentru a evita insolventa si falimentul, iar atunci cand insolventa nu poate fi evitata, sa se poata adopta un plan de reorganizare judiciara care sa duca la salvarea activitatii.

Astfel, la nivelul Uniunii Europene, aproximativ jumatate din intreprinderi au o durata de viata de mai putin de cinci ani si aproximativ 200 000 de firme intra in insolventa in fiecare an, adica aproximativ 600 de intreprinderi in fiecare zi, iar aproape 1,7 milioane de persoane risca sa isi piarda locul de munca in fiecare an ca urmare a acestei situatii. Un sfert dintre aceste falimente au un element transfrontalier, iar numarul lor este in crestere – s-a dublat de la inceputul crizei si aceasta tendinta pare sa se mentina in 2014[3]. Urmare a constatarilor de mai sus, devine clar ca, la nivelul Uniunii Europene trebuie luate masuri viabile pentru a preintampina si stopa procesul insolventei si pentru a putea oferi intreprinderilor viabile sansa de a beneficia de restructurare si de a se mentine pe piata, acesta fiind scopul declarat al Recomandarii Comisiei Europene nr. 135 din 2014.

In lumina experientei unor tari membre ale Uniunii Europene[4], cu cat intreprinderile aflate in dificultate au posibilitatea sa se restructureze mai devreme, cu atat sansele lor de a se salva sunt mai mari. Insa restructurarea timpurie (inainte de lansarea procedurii oficiale de insolventa) nu este posibila in mai multe tari (de exemplu, in Bulgaria, Ungaria, Republica Ceha, Lituania, Slovacia, Danemarca), iar daca este posibila, procedurile pot fi ineficiente sau costisitoare, reducand stimulentele oferite societatilor pentru a se mentine pe linia de plutire. In sfarsit, in unele tari pot trece multi ani pana ce intreprinzatorii cinstiti care au dat faliment pot sa fie descarcati de datoriile vechi si pot testa o noua idee de afaceri (Austria, Belgia, Estonia, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Croatia, Polonia, Portugalia si Romania). Atunci cand un intreprinzator cinstit intra in faliment, prin scurtarea perioadei de descarcare de datorii s-ar garanta faptul ca un eventual faliment nu devine o „condamnare pe viata”.

Prin implementarea Recomandarii nr. 135 din 2014 a Comisiei Europene se incearca si o uniformizare a regulilor din diversele state ale Uniunii Europene, in domeniul insolventei, prin aceasta acordandu-se sanse de redresare si grupurilor de companii transfrontaliere.

O abordare mai coerenta la nivelul Uniunii Europene nu numai ca ar imbunatati nivelul sumelor recuperate de creditori si fluxul investitiilor transfrontaliere, dar ar avea si un impact pozitiv asupra spiritului intreprinzator, asupra ocuparii fortei de munca si a inovarii[5].

Potrivit Recomandarii, statele membre ale Uniunii Europene trebuie sa puna in aplicare principiile expuse in textul recomandarii, prin instituirea de masuri corespunzatoare, la nivel legislativ, pana la data de 14 martie 2015. Evaluarea de catre Comisia Europeana a aplicarii Recomandarii se va realiza intr-un termen de maxim 18 luni, respectiv pana la data de 14 septembrie 2015. Astfel, dupa 18 luni de la adoptarea recomandarii, Comisia va efectua o evaluare a starii de fapt, pe baza rapoartelor anuale ale statelor membre, pentru a stabili daca sunt necesare masuri suplimentare pentru consolidarea si intarirea abordarii reflectate in recomandare.


[1] Recomandarea Comisiei Europene nr. 135/2014 privind o noua abordare a esecului in afaceri si a insolventei din 12 martie 2014, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 74 din 14.03.2014 14 Martie 2014.
[2] La 9 ianuarie 2013, Comisia a adoptat Planul de actiune „Antreprenoriat 2020”, prin care statele membre sunt invitate, printre altele, sa reduca, atunci cand este posibil, perioada necesara pentru descarcarea de obligatii si recuperarea datoriilor in cazul unui antreprenor onest care a dat faliment la maximum trei ani, pana in 2013, si sa acorde servicii de asistenta intreprinderilor pentru restructurarea timpurie, consiliere pentru evitarea falimentelor si sprijin pentru restructurarea si relansarea intreprinderilor mici si mijlocii.
[3] http://ec.europa.eu/romania/news/12032014_comisia_europeana_proceduri_de_insolventa_ro.htm
[4] Business dynamics: start-ups, business transfers and bankruptcy” (Dinamica intreprinderilor: intreprinderi nou-infiintate, transferul de intreprinderi si falimentul), Comisia Europeana, DG Intreprinderi si Industrie, ianuarie 2011.
[5] Comunicatul de presa al Comisiei Europene – Bruxelles, 12 martie 2014.

Share this Post

About wkro

WOLTERS KLUWER ROMÂNIA este parte a grupului multinaţional Wolters Kluwer, cunoscut pe piaţa internaţională ca unul dintre cei mai mari furnizori de informație specializată, produse şi servicii dedicate profesioniştilor.