Curtea de Justiție a Uniunii Europene a hotărât că “Uber” este o companie din domeniul transporturilor și nu doar o aplicație de socializare și intermediere

Iulian Chiculiță/ December 21, 2017/ Articole, Articolul saptamanii, Noutati

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a hotărât, ieri, că platforma electronică Uber” își desfășoară activitatea în domeniul transporturilor, deci statele membre ale UE pot să reglementeze condițiile de prestare a acestui serviciu. Această hotărâre a Curții de la Luxemburg este de așteptat să deschidă o adevărată cutie a Pandorei și pentru reglementarea altor servicii specifice economiei digitale de tip “sharing economy”. Aceste servicii de tip “sharing economy” apar sub forma unor platforme digitale unde interacțiunea dintre utilizatori este fundamentală.

ACUZAȚII DE CONCURENȚĂ NELOIALĂ FAȚĂ DE TAXIMETRIȘTI. Cauza a ajuns în atenția judecătorilor europeni, fiind adresată de Tribunalul Barcelona o trimitere preliminară, după ce compania “Uber” a fost acuzată de concurență neloială de către taximetriștii din Barcelona pentru că nu respectă legea spaniolă a transportului de persoane. “Uber” a susținut, în apărarea sa, că serviciile oferite constau într-o aplicație virtuală, prin intermediul căreia utilizatorii pot găsi un șofer disponibil și, prin aceasta, îi sunt aplicabile exclusiv reglementările europene aferente serviciilor societății informaționale.

SERVICIU ÎN DOMENIUL TRANSPORTURILOR. Potrivit hotărârii Curții C-434/15 Asociación Profesional Elite Taxi/Uber Systems Spain SL, pronunțată ieri, “Curtea declară că un serviciu de intermediere precum cel în cauză, care are ca obiect, prin intermediul unei aplicații pentru telefoane inteligente, să pună în legătură, în scopul obținerii unei remunerații, conducători auto neprofesioniști care utilizează propriul autovehicul cu persoane care doresc să efectueze o deplasare urbană, trebuie considerat ca fiind indisociabil legat de un serviciu de transport și ca intrând sub incidența calificării drept ‚serviciu în domeniul transporturilor’, în sensul dreptului Uniunii.” Judecătorii CJUE au mai adăugat că “un astfel de serviciu trebuie exclus, prin urmare, din domeniul de aplicare al liberei prestări a serviciilor în general, precum și al Directivei privind serviciile în cadrul pieței interne și al Directivei privind comerțul electronic”.

 

PARTE INTEGRANTĂ ÎNTR-UN SERVICIU GLOBAL. CJUE a mai apreciat referitor la faptul că “Uber” se prezenta ca un serviciu de intermediere “că trebuie să se considere că acest serviciu de intermediere face parte integrantă dintr-un serviciu global al cărui element principal este un serviciu de transport și că, prin urmare, corespunde calificării nu drept ,serviciu al societății informaționale’, ci drept ,serviciu în domeniul transporturilor’.” În urma acestei hotărâri a judecătorilor europeni, Tribunalul Barcelona va trebui să soluționeze cauza ținând cont de decizia CJUE. Mai mult de atât, odată pronunțată hotărârea CJUE, aceasta este obligatorie și pentru celelalte instanțe naționale din țările membre ale Uniunii Europene care sunt sesizate cu o problemă similară. Așadar, un principal efect juridic constă în faptul că Uber” este obligată să obțină licențele necesare din domeniul transporturilor. În același timp, alte platforme de servicii digitale de tip “sharing economy” vor fi puse în situația de a se raporta la această hotărâre în cazul unor eventuale litigii, tocmai pentru a se vedea dacă nu este necesar să obțină licențele aferente domeniului lor de funcționare, să-și controleze sub o formă sau alta raportul dintre cerere și ofertă, și, nu în ultimul rând, să se supună unui regim fiscal diferit.

Click AICI pentru a citi mai multe amănunte pe site-ul Curții de Justiție a Uniunii Europene!

 

Share this Post