Drept inapoi in viitor: peste 20 de ani (2)
Dan Stoica, Director General, Wolters Kluwer Romania
Trei intrebari fundamentale. Cine sunt clientii tai? Ce constrangeri economice au de infruntat? Care sunt consecintele acestor contrangeri? Trei posibile efecte.
Constrangerile economice ne preseaza sa obtinem mai mult cu mai putin. Clientii profesiilor juridice au tot mai putine resurse si doresc tot mai multe rezultate.
Dar cine sunt clientii? Ma voi referi la trei categorii principale de clienti: persoane fizice, antreprenori si companii mari sau multinationale. Persoanele fizice au nevoie de consultanta juridica in chestiuni cum sunt recuperarea de creante, litigii de proprietate sau repararea unor prejudicii. Antreprenorii din intreprinderi mici si mijlocii se confrunta cu probleme de dreptul muncii, de conformitate si au nevoie de asistenta la incheierea contractelor. Consilierii juridici din companiile mari sau multinationale angajeaza consultanti externi cand au de gestionat litigii, tranzactii complexe ori au de rezolvat probleme de drept foarte specializate.
Ce constrangeri economice au de infruntat aceste categorii de clienti?
In vremuri de criza, consilierii juridici interni din companii se confrunta cu cel putin trei situatii dificile.
1. O presiune constanta de a reduce numarul de avocati din echipa interna.
2. Reducerea bugetelor alocate cheltuielilor juridice.
3. In acelasi timp volumul de munca alocat problemelor de conformitate creste, datorita modificarilor legislative si noilor reglementari din industria in care compania functioneaza. Unele studii indica faptul ca solicitarile privind reducerea bugetelor juridice ale companiilor se situeaza intre 30% si 50% din bugetul anului precedent. In consecinta, cei care gestioneaza functiunea juridica a companiilor au un obiectiv clar: trebuie sa faca mai mult, cu bani mai putini. Antreprenorii din intreprinderi mici si mijlocii se bazeaza de cele mai multe ori pe serviciile consultantilor externi doar atunci cand au probleme juridice grave. Cei mai multi antreprenori isi asuma riscul de a functiona fara asistenta juridica si pentru ca nu isi premit costurile consultantilor sau nu percep valoarea serviciilor oferite de acestia. In ce priveste persoanele fizice, doar cei instariti si cei foarte saraci care beneficiaza de asistenta gratuita din oficiu pot finanta serviciile unui avocat, in timp ce majoritatea celor care obtin un venit mediu de 1500 lei/luna nu isi permit un avocat serios.
Care sunt consecintele acestor constrangeri ale clientilor nostri? Iata trei posibile efecte:
1. Furnizorii de consultanta juridica vor fi mai eficienti prin imbunatatirea procedurilor interne si prin folosirea unor solutii digitale care permit automatizarea unor procese interne.
2. Companiile vor colabora pentru a pune in comun resurse si a beneficia in comun de servicii juridice.
3. Tehnologiile digitale vor permite juristilor antreprenori sa inventeze servicii noi, la costuri care vor intra in coliziune directa cu standardele de pret actuale ale avocaturii traditionale.
Cum va afecta presiunea economica viitorul profesiilor juridice?
De ce se va schimba fundamental modul in care serviciile juridice vor fi furnizate peste douazeci de ani?
Va incurajez sa cautam impreuna raspunsul la aceste intrebari.
Citeste si: Drept inapoi in viitor: peste 20 de ani (1)
Foarte interesant articolul dvs.! As putea sa-l public pe site-ul nostru http://www.legalservnet.ro sau sa-l recomand cu un link?
Sarbatori Fericite!
Av. Daniel Plesoiu
Sigur ca il puteti recomanda. Va multumim pentru apreciere!
Sarbatori Fericite si dumneavoastra!