Functia de Presedinte al Republicii Socialiste Romania
Autor: Stefan GHEORGHIES
Constitutia din 1948 incredinteaza functia de sef de stat Prezidiului Marii Adunari Nationale, organ central mentinut pana in anul 1961, cand a fost inlocuit prin Consiliul de Stat. Functia de Presedinte al Republicii Socialiste Romania a fost instituita prin intermediul Legii nr. 1/1974 privind modificarea Constitutiei Republicii Socialiste Romania. De altfel, Constitutia din 21 august 1965 a fost rezultatul unei tendinte de extindere a proprietatii de stat si cooperatiste, desfiintarea proprietatii private, accentuarea conducerii nu numai politice, ci si statale de catre un singur partid politic, partidul comunist. Constitutia din 1965 consacra forma republicana a statului, suveranitatea si independenta, indivizibilitatea si inalienabilitatea teritoriului. Titularul puterii este poporul. Constitutia structura organele de stat in patru mari categorii: organele puterii de stat (Marea Adunare Nationala, Consiliul de Stat, Presedintele Republicii, Consiliile populare), organele administratiei de stat,organele judecatoresti si organele procuraturii. Cu toate acestea, functia de Presedinte al Republicii a fost instituita ulterior intrarii in vigoare a Constitutiei. Atributiile exercitate de atunci de Consiliul de Stat au revenit astfel sefului statului.
Legea nr. 1 din 28 martie 1974 privind modificarea Constitutiei Republicii Socialiste Romania instituie prin intermediul art. VII functia de Presedinte al Republicii Socialiste Romania. Presedintele este seful statului si reprezinta Romania in relatiile interne si internationale. Acesta este ales de Marea Adunare Nationala pe durata legislaturii, in prima sesiune a acesteia, ramanand in functie pana la alegerea presedintelui in legislatura urmatoare.
La alegerea sa, presedintele depune urmatorul juramant: „Jur sa slujesc cu credinta patria, sa actionez cu fermitate pentru apararea independentei, suveranitatii si integritatii tarii, pentru bunastarea si fericirea intregului popor, pentru edificarea socialismului si comunismului in Republica Socialista Romania! Jur sa respect si sa apar Constitutia si legile tarii, sa fac totul pentru aplicarea consecventa a principiilor democratiei socialiste, pentru afirmarea in viata societatii a normelor eticii si echitatii socialiste! Jur sa promovez neabatut politica externa de prietenie si alianta cu toate tarile socialiste, de colaborare cu toate natiunile lumii, fara deosebire de orinduire sociala, pe baza deplinei egalitati in drepturi, de solidaritate cu fortele revolutionare, progresiste de pretutindeni, de pace si prietenie intre popoare! Jur ca imi voi face intotdeauna datoria cu cinste si devotament pentru stralucirea si maretia natiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste Romania!”.
Totodata, presedintele este comandantul suprem al fortelor armate si presedintele Consiliului Apararii Republicii Socialiste Romania. Ca si atributii, acestea sunt prevazute expres:
- Prezideaza Consiliul de Stat;
- Prezideaza sedintele Consiliului de Ministri atunci cand apare necesar;
- Numeste si revoca, la propunerea presedintelui Consiliului de Ministri, vicepresedintii Consiliului de Ministri, ministrii si presedintii altor organe centrale ale administratiei de stat, care fac parte din Consiliul de Ministri; numeste si revoca pe conducatorii organelor centrale de stat, care nu fac parte din Consiliul de Ministri; numeste si revoca pe membrii Tribunalului Suprem;
- In timpul in care Marea Adunare Nationala nu este intrunita in plenul sau, numeste si revoca pe presedintele Tribunalului Suprem si pe procurorul general;
- Acorda gradele de general, amiral si maresal;
- Confera decoratiile si titlurile de onoare; autoriza purtarea decoratiilor conferite de alte state;
- Acorda gratierea;
- Acorda cetatenia, aproba renuntarea la cetatenie si retrage cetatenia romana; aproba stabilirea domiciliului in Romania pentru cetatenii altor state;
- Acorda dreptul de azil;
- Stabileste rangurile misiunilor diplomatice, acrediteaza si recheama reprezentantii diplomatici ai Republicii Socialiste Romania;
- Primeste scrisorile de acreditare si de rechemare ale reprezentantilor diplomatici ai altor state;
- Incheie tratate internationale in numele Republicii Socialiste Romania; poate da imputerniciri in acest scop, presedintelui ori unor membri ai Consiliului de Ministri sau unor reprezentanti diplomatici;
- In interesul aparararii Republicii Socialiste Romania, al asigurarii ordinii publice sau securitatii statului, proclama, in caz de urgenta, in unele localitati sau pe intreg teritoriul tarii, starea de necesitate. In indeplinirea atributiilor sale, Presedintele Republicii Socialiste Romania emite decrete prezidentiale si decizii.
Presedintele Republicii Socialiste Romania este raspunzator fata de Marea Adunare Nationala pentru intreaga sa activitate. Presedintele Republicii Socialiste Romania prezinta periodic Marii Adunari Nationale dari de seama asupra exercitarii atributiilor sale si asupra dezvoltarii statului.”
Este interesanta, de altfel, o lectura paralela intre Legea nr. 1/1974 si Decretul-Lege nr. 2 din 27 decembrie 1989 privind constituirea, organizarea si functionarea Consiliului Frontului Salvarii Nationale si a consiliilor teritoriale ale Frontului Salvarii Nationale. Art. 5 instituie functia de Presedinte al Consiliului Frontului Salvarii Nationale, cu urmatoarele atributii:
- Reprezinta tara in relatiile internationale; incheie tratate internationale;
- Numeste si recheama pe ambasadorii Romaniei in si din strainatate;
- Primeste scrisorile de acreditare si de rechemare ale reprezentantilor diplomatici ai altor state;
- Acorda cetatenia romana, aproba renuntarea la cetatenia si retrage cetatenia romana;
- Aproba stabilirea domiciliului in Romania pentru cetateni ai altor state;
- Acorda dreptul de azil;
- Aproba infierea unor minori, cetateni straini, de catre cetateni romani, precum si infierea unor minori, cetateni romani, de catre straini.
Functia de presedinte, fie ca vorbim despre perioada comunista, fie ca aducem in discutie prezentul reglementat prin Constitutie, a reprezentat dintotdeauna un subiect sensibil. Atributiile adesea cu caracter general ale presedintelui au lasat loc de interpretari si de-a lungul trecerii timpului au suferit modificari substantiale cu rolul de a adapta aceasta functie realitatilor sociale.
Surse:
- Muraru, Ioan, Tanasescu, Elena Simina, Drept constitutional si institutii politice, Volumul I, Editia 13, Editura C.H. Beck, Bucuresti, 2008.
- Muraru, Ioan, Tanasescu, Elena Simina, Drept constitutional si institutii politice, Volumul II, Editia 13, Editura C.H. Beck, Bucuresti, 2009.
- iDrept.
– Legea nr. 1 din 28 martie 1974 privind modificarea Constitutiei Republicii Socialiste Romania.
– Decretul-Lege nr. 2 din 27 decembrie 1989 privind constituirea, organizarea si functionarea Consiliului Frontului Salvarii Nationale si a consiliilor teritoriale ale Frontului Salvarii Nationale.