INTERVIURI CU CLIENȚII

alina.craciun/ September 23, 2015/ Interviuri

Pentru clienții noștri, aplicațiile de cercetare juridică înseamnă o unealtă de foarte mare importanță. Sectorul de Legal Information management dezvoltându-se rapid, i-am întrebat pe câțiva dintre cei mai importanți clienți de-ai noștri despre viziunea lor.

 

Andreea LISIEVICI, Managing Associate al Țuca Zbârcea & Asociații

 

Andreea Lisievici_Tuca Zbarcea & Asociatii

 

1. Care sunt activitățile cele mai consumatoare de timp pentru echipa dvs.? Ce rol ar trebui să joace tehnologia în munca avocatului? Cum ar trebui să ajute tehnologia echipa dvs?

Presupunând că întrebarea vizează activitățile pe care avocații le percep ca „neproductive”, din punctul meu de vedere foarte mult timp este consumat de latura administrativă. Gestionarea task-urilor, organizarea informației – atât într-un proiect anume, cât mai ales per total -, knowledge management, arhivarea și altele asemenea. Chestiuni, așadar, care, deși nu fac parte din ceea ce numim în sens restrâns „avocatură”, reprezintă totuși aspecte esențiale, ce nu pot fi ignorate, mai ales în cadrul organizațiilor mari. Chiar dacă unele dintre activități pot fi externalizate sau încredințate unor angajați fără pregătire juridică, implicarea cel puțin a coordonatorului de proiect nu poate lipsi.

Tehnologia poate avea un rol important în toate chestiunile administrative din activitatea unui avocat, ea putând înlesni și automatiza o serie de procese. De exemplu, aplicațiile de productivitate în echipă pot ușura managementul proiectelor, asigurând atât alocarea task-urilor, cât și urmărirea îndeplinirii lor și a respectării termenelor; aplicațiile de citare a surselor pot facilita regăsirea materialelor deja indexate pe o anumită temă și inserarea automată a citărilor; aplicațiile de management al facturării pot integra facturarea cu evidența timpului alocat și cu gestiunea datelor de contact ale clienților; aplicațiile de monitorizare a dosarelor de instanță pot economisi timp prețios prin notificarea automată cu privire la dosarele urmărite ș.a.m.d.

2. Cum abordează echipele dvs. proiectele complexe, multidisciplinare? Care sunt resursele de informare și documentare pe care le consultați?

Proiectele complexe necesită în primul rând coordonatori capabili de viziune de ansamblu și care să înțeleagă foarte bine nevoile și scopurile clientului în proiectul respectiv. Noi în general ne ferim de reguli fixe și de rețete în abordarea proiectelor, pentru că oricât ar semăna nici proiectele și nici coordonatorii nu sunt identici, astfel că fiecare situație trebuie tratată în funcție de circumstanțe și, uneori, de preferințe.

Documentarea în ziua de astăzi este mult simplificată chiar și față de acum 10 ani. În prezent, actele normative sunt la un clic distanță, inclusiv de pe dispozitive mobile, unele programe legislative integrează și doctrină și practică judiciară, ceea ce este un mare plus. De altfel, acest plus de valoare este unul dintre principalele motive pentru care noi folosim Sintact. Totodată, avem o bibliotecă bine pusă la punct și un intranet care agreghează, între altele, revista presei și alte publicații ale firmei, inclusiv buletinele legislative pe care le remitem periodic, pe departamente, și care ne ajută mult în procesul de informare.

3. Cum vedeți viitorul digital al documentării și informării în lumea juridică?

Cred că drumul este destul clar în ceea ce privește documentarea, în lumea juridică și nu numai – integrare tot mai mare a surselor, complexitate ridicată, în același timp, prietenoase în utilizare. Bibliotecile digitale vor fi un punct clar de interes, căutarea fiind mult mai facilă atunci când se poate realiza în zeci, sute sau mii de cărți/reviste de specialitate simultan. Bănuiala mea este că bibliotecile digitale de succes vor fi în principal online, pe baza de abonament, din două motive principale: mai întâi, așa oferă posibilitatea de acces de pe orice terminal iar nu doar de pe cel unde se instalează softul necesar, iar în al doilea rând este mult mai simplu și mai eficient ca biblioteca să fie găzduită pe o singură platformă în cloud, în loc să consume spațiu local pentru fiecare client și terminal în parte. Megatrendurile din lumea IT – mobilitate, socializare, big data și cloud computing – își fac cu prisosință cunoscută prezența și în domeniul juridic, chiar dacă nu toți suntem dispuși să o admitem.

Un punct de cotitură din punctul meu de vedere este realizarea conexiunilor între informații – în momentul când voi putea căuta anumiți termeni, să deschid o carte din lista de rezultate și să fie indicate ca legături alte cărți, anumite articole în revistele de specialitate, cât și articole din presa „clasică”, atunci abia voi putea spune că documentarea este cu adevărat ușoară.

4. Ce așteptări aveți de la partenerii dvs. care furnizează soluții bazate pe tehnologie?

Partenerii care furnizează soluții bazate pe tehnologie ar trebui, în primul rând, să înțeleagă că lumea avocaturii este puțin pătrunsă de soluțiile IT. Cu toate acestea, situația se poate dovedi un avantaj dacă partenerii au flexibilitatea și răbdarea de a demonstra avocaților ce valoare efectiv adăugată aduc soluțiile lor.

Share this Post