Michael Clayton (2007)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Adesea filmul nu numai ca modifica realitatea, dar ii confera o nuanta de spectaculozitate, fara a pierde din vedere, cu toate acestea, fundamentele de la care a inceput constructia scenariului. Profesia de avocat nu reprezinta, in sine, una dintre „ocupatiile” cele mai atractive pentru societatea in care traim, dar din moment ce scenaristii isi pun mintea la contributie orice este posibil. Ajungem astfel la productia Michael Clayton, in regia lui Tony Gilroy, un film premiat cu o statueta Oscar care straluceste la capitolul scenariu de exceptie. Nu putem ignora nici interpretarea magistrala a lui George Clooney, cel care da viata unui personaj mai mult decat interesant din perspectiva juridica (desi ar trebui sa ne raportam mai mult la caracterul ilicit al meseriei lui Michael Clayton).
Firul narativ urmareste povestea lui Michael Clayton (George Clooney), un avocat care, pe hartie, este specializat in tutela si testamente. Nimic spectaculos in ceea ce priveste modul in care, in teorie, Clayton profeseaza. Nu intalnim nimic spectaculos nici cand vine vorba despre cariera si modul in care acesta a „stationat” din punct de vedere profesional. Insa putini stiu adevarata „specializare” a avocatului aparent modest; Clayton este un „om de service”, cel care cunoaste toate scaparile legii, un om care rezolva cele mai murdare litigii juridice apeland la metode mai putin legale. Tocmai de aceea avocatul este omul potrivit atunci cand unul dintre partenerii firmei de avocatura la care lucreaza cedeaza psihic si este arestat. El este cel care trebuie sa se asigure ca micul incident nu afecteaza un proces in care o firma multinationala urmeaza sa plateasca despagubiri unor clienti, victime ale efectelor secundare ale unui produs in teorie inofensiv. Insa lucrurile se complica atunci cand partenerul firmei, de asemenea bun prieten de-al sau, este gasit mort in propria casa, iar ulterior insusi Clayton devine tinta unui asasinat.
Michael Clayton este un film juridic de exceptie, poate nu prin aspectele legale aduse in discutie, ci prin modul in care se abordeaza toate perspectivele care tin de moralitatea si etica profesiei de avocet. Clayton este un avocat stralucit, tinut in umbra pentru ca activitatea sa se desfasoare departe de ochii legii. Insa efectele pe plan psihic, dar si financiar, nu sunt dintre cele mai bune pentru eroul in devenire. Prins intr-o manie a jocurilor de noroc, cu o datorie cu mult peste posibilitatile sale provenita dintr-o investitie esuata, Clayton pare a se fi saturat de modul haotic in care se desfasoara viata sa. Tocmai de aceea, odata cu jocul de putere in care partenerul firmei este prins, curiozitatea sa creste. Clayton constata ca viata ii este amenintata si decide sa urmeasca aparentele piste conduse de paranoia ale prietenului sau. Dincolo de profesia de avocat, Clayton apeleaza la metode demne de un om care cunoaste intregul sistem. Cine ii poate sta in cale?
Productia lui Tony Gilroy exceleaza la capitolul suspans, scenariul fiind intesat de scene marcate de un dramatism poate ca nu excesiv, dar in orice caz bine pliat pe poveste. Avocatul Clayton trece printr-un veritabil razboi in incercarea de a-i salva reputatia prietenul sau, dar si in incercarea de a-si salva propria viata. In aceasta lupta pentru supravietuire legea nu pare a avea niciun cuvant de spus, iar Clayton trebuie sa razbata de unul singur impotriva unei firme multinationale care ar face orice pentru ca adevarul sa nu ajunga la suprafata.