Stilul documentelor juridice. Foloseste fraze si paragrafe scurte

Wkro/ April 1, 2014/ Articolul saptamanii

Adrian NeacsuArticol publicat in revista Monitorul Jurisprudentei nr. 22/2014. Autor: Adrian Toni Neacsu

* Fragment dintr-o lucrare in curs de aparitie sub semnatura autorului la editura Wolters Kluwer. Daca doresti sa fii primul informat cand apare cartea ori sa primesti alte fragmente din aceasta, acceseaza acest link si lasa-ne datele tale de contact.

Claritatea este zeul suprem caruia trebuie sa i se inchine toata stradania avocatului. Scrie fraze scurte, clare. Regula ar trebui sa fie si aici aceea ca cu cat o problema este mai complexa cu atat ea trebuie exprimata in scris mai simplu. Exprimarea simpla presupune fraze scurte, directe. O fraza cu o structura complicata, arborescenta, cu nenumarate propozitii independente intercalate, nu poate comunica simplu lucrurile complicate. Cel mai probabil, le va complica suplimentar. Desigur, virgula este cel mai intalnit semn de punctuatie si in documentele juridice redactate de avocati sau de instanta. Asa cum este in general cel mai raspandit semn de punctuatie. Punctul este insa un prieten mai bun al lizibilitatii si ar trebui folosit de avocat cel putin la fel de des. Un text care are un numar de puncte cat mai apropiat de numarul virgulelor este un text usor de parcurs si de inteles. Acest paragraf de pilda a fost usor de citit si intrucat are 11 puncte de final de propozitie si doar 7 virgule.

Avocatii au dezvoltat un complex al simplitatii. Nu vor sa scrie simplu nici atunci cand acest lucru este posibil. Un avocat crede ca doar documentele complicate si lungi pot vorbi despre profesionalismul lui. Este foarte usor de recunoscut o cerere de chemare in judecata, formulata de un avocat cu experienta si cu incredere mare in capacitatea sa, de una similara redactata de un incepator. Acolo unde avocatul fara presiunea performantei spune lucrurile direct si simplu, pretendentul la succes profesional o va face complicat, stufos si incalcit. Si totusi, cel mai sigur drum catre solutii castigatoare in instante este simplitatea. E un secret pe care oricand judecatorii l-ar deconspira, in primul rand pentru a-si usura propria activitate.

Potrivit definitiilor, fraza constituie o unitate sintactica comunicativa alcatuita din doua sau mai multe propozitii, aflate in raport de coordonare sau de subordonare. O fraza este alcatuita dintr-o propozitie principala (cea care are inteles de sine statator) si mai multe propozitii secundare (subordonate) care depind de alte propozitii pe care le determina. De fapt, propozitia subordonata sau secundara depinde de un cuvant de legatura (de exemplu „si”) din propozitia determinata. Sau, si mai scurt, fraza are 2 sau mai multe predicate. O propozitie scurta in limba romana inseamna o afirmatie care nu depaseste cel mult 25 de cuvinte. Aceasta inseamna cam un rand si jumatate intr-un document A4. O fraza scurta ar putea insemna 2-3 propozitii legate, insumand nu mai mult de 75 de cuvinte. In 25 de cuvinte pot fi spuse foarte multe, iar in 75 de cuvinte se poate exprima si cea mai complexa idee. Stephen Hawking a reusit in mai putine cuvinte sa explice teoria relativitatii restranse, asa incat nu vad de ce un avocat ar avea nevoie de mai mult pentru a transmite o idee.

Iata un exemplu de fraza scurta folosita in motivarile instantei supreme: „Or, in speta dedusa judecatii, prin decizia civila nr. 1538 din 23 octombrie 2008, pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti, sectia a IV-a civila, s-a stabilit cu putere de lucru judecat ca este exclusa buna-credinta a cumparatorului, in conditiile in care incheierea contractului s-a facut cu fraudarea Legii nr. 112/1995” (ICCJ, decizia civila nr. 107 din 21 ianuarie 2013, pe www.scj.ro). Aceasta fraza de 52 de cuvinte este in acelasi timp si un enuntextrem de clar: nu exista buna-credinta a recurentului.

Un paragraf nu e totuna cu o fraza sau o succesiune de propozitii. Un paragraf este un grup de propozitii care sustin si dezvolta o singura idee sau un singur aspect al unui subiect mai larg. Paragraful are doua functii majore: introduce un nou subiect (sau aspect al unui subiect) si il dezvolta si face vizual si logic distinctia dintre noul subiect fata de cel anterior si fata de cel care urmeaza. Ca si un eseu in intregul sau, paragraful are o structura care include o propozitie ce introduce subiectul, o dezvoltare a acestei propozitii si o concluzie.

Impartirea in paragrafe nu tine doar de o mecanica a tehnoredactarii. Spatierea textului prin introducerea paragrafelor este, in primul rand, un proces de ordonare logica a afirmatiilor si a argumentelor aduse. Prin intermediul lor, se realizeaza o harta vizuala a procesului de gandire si reflectie din spatele documentului, iar lectorul este ajutat sa navigheze mai usor prin acesta. Paragraful ajuta la comunicarea ideilor. Paragrafele scurte sunt importante pentru a da cititorului posibilitatea de a se opri si a reflecta asupra a ceea ce tocmai s-a incheiat. Doua-trei fraze cu informatii puse intr-un paragraf este arhisuficient. Inalta Curte de Casatie si Justitie este instanta care foloseste in cea mai mare masura capacitatea paragrafelor scurte de a creste puterea de convingere a unui text juridic. In motivarea hotararii judecatoresti citata mai sus, avem 254 de linii de text impartite in 54 de paragrafe distincte. Aceasta inseamna o medie de 4-5 randuri pentru un paragraf, ceea ce este lamuritor. Daca ne referim la numarul cuvintelor, media este de 64 pentru un paragraf, ceea ce ne confirma asteptarile.

Propozitii scurte, fraze scurte, paragrafe scurte. Acestea sunt ofrandele aduse zeului numit claritate!

* Fragment dintr-o lucrare in curs de aparitie sub semnatura autorului la editura Wolters Kluwer. Daca doresti sa fii primul informat cand apare cartea ori sa primesti alte fragmente din aceasta, acceseaza acest link si lasa-ne datele tale de contact.

Share this Post

About wkro

WOLTERS KLUWER ROMÂNIA este parte a grupului multinaţional Wolters Kluwer, cunoscut pe piaţa internaţională ca unul dintre cei mai mari furnizori de informație specializată, produse şi servicii dedicate profesioniştilor.