The Paradine Case – Cazul Paradine (1947)
Autor: Stefan Gheorghies
A happily married London barrister falls in love with the accused poisoner he is defending.
Profesia de avocat ridica numeroase dificultati. Dincolo de pachetul de cunostinte acumulate si necesare in timpul si ulterior perioadei de studii, relatia avocatului cu propriul client este esentiala. Colaborarea dintre cele doua personaje trebuie sa fie una deschisa, profesionala si, pe cat posibil, sa tina cont si de coordonatele umane ale intregii probleme. Relatia profesionala dintre acestia nu poate ignora insa anumite afinitati ale avocatului pentru problemele clientului si, astfel, pot interveni anumite probleme.
The Paradine Case, in regia lui Alfred Hitchcock, prezinta povestea unui om al legii care se implica emotional in cazul unei tinere vaduve acuzate de otravirea si uciderea propriului sot. Bariera dintre profesional si personal devine in acest caz o amintire a carierei avocatului, iar singura solutie care ramane la indemana omului legii este sa constientizeze adevarul prezent in fata propriilor ochi.
Anthony Keane (Gregory Peck) este un avocat de succes, un binecunosct profesionist cu o rata impresionanta de cazuri in care clientii sai obtinusera castig de cauza. Tocmai din aceste considerente, Keane este angajat de catre o tanara vaduva adusa in fata instantei de judecata. Autoritatile constatasera ca femeia isi otravise sistematic propriul sot, un reprezentant de seama al clasei inalte de Marea Britanie, fapt care dusese la decesul barbatului. Sotia este arestata si trimisa in judecata pentru uciderea barbatului, iar Keane devine singura modalitate prin care aceasta poate scapa de raspunderea penala. Insa, dincolo de firea aparent calma a femeii, se ascunde un mister care il captiveaza pe avocat. Nu dureaza mult pana acesta se indragosteste de femeie, iar propriile actiuni devin manipulari evidente ale vaduvei. Pe masura ce actiunea se desfasoara, comportamentul avocatului devine din ce in ce mai haotic si viata persoanala a acestuia are de suferit. Singura salvare pentru omul legii ramane acum constientizarea adevarului care se ascundea dincolo de iluzia unei femei nevinovate.
The Paradine Case este un film juridic reusit, insa cumva prins in rigorile exagerate ale perioadei. Trebuie sa tinem cont neaparat si de amprenta lui Alfred Hitchcock asupra filmului in analiza principalelor aspecte ale productiei. Dialogurile juridice sunt puternic marcate de situatia exceptionala prin care Anthony Keane trece, mai mult sau mai putin fara voia sa. Avocatul, un profesionist desavarsit pana in momentul in care devine reprezentatul legal al tinerei femei, se pierde in iluzia de nevinovatie a acesteia. Mai mult, acesta se lasa condus de atitudinile si gandurile femeii, ignorand practic realitatea inconjuratoare a cazului. Construirea intregii aparari porneste asadar de la false premise, iar Keane constata cu greu ca directia de actiune nu este cea corecta. Nici raporturile personale cu propria sotie nu sunt ferite de actiunile avocatului. De altfel, intreaga sfera a vietii personale este afectata de relatia neprofesionala dintre avocat si clienta sa.