The Santa Clause – Cine este Mos Craciun? (1994)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Seeing isn’t believing. Believing is seeing.
O definitie larg raspandita a contractului priveste acordul de vointa bi- sau multilaterial care da nastere, modifica, transmite sau stinge drepturi si obligatii intre partile contractante. Insa, fiecare contract cunoaste anumite conditii de forma si de fond care ii sunt aplicabile. Principiul libertatii contractuale exprima regula de drept conform careia persoanele sunt libere sa incheie orice fel de contract doresc, determinandu-le atat fondul, cat si forma. Bineinteles, libertatea contractuala nu este absoluta[1]. The Santa Clause, in regia lui John Pasquin priveste oarecum latura juridica a Craciunului, in sensul ca Mos Craciun reprezinta, inainte de stereotipul batranului cu barba imbracat in costum rosu, o profesie cu un anumit statut bine „reglementat”.
Firul narativ il urmareste pe Scott Calvin (Tim Allen), un barbat care lucreaza la o firma producatoare de jucarii, tata divortat si, in general, un om greu de suportat. Relatia cu fiul sau nu este una stralucitoare, insa lucrurile se schimba in ajunul de Craciun cand, in urma unui accident, un barbat misterios imbracat in rosu cade de pe acoperisul casei sale. Dupa ce dispare intr-un fel la fel de misterios, lasand in zapada doar hainele, Scott constata ca pe casa sa era sania intrusului, acompaniata de cativa reni. Fara a sta pe ganduri cu privire la „cartea de vizita” pe care o citise anterior, barbatul se suie in sanie, imbraca hainele rosii si constata ca e posibil ca Mos Craciun sa existe cu adevarat si, mai mult, sa ii fi luat locul.
The Santa Clause este un film tipic de Craciun, nu putem nega acest fapt. Insa, interesanta este viziunea asupra statutului juridic al lui Mos Craciun. Nu persoana lui Mos Craciun este esentiala, ci profesia care prezinta anumite drepturi si obligatii. Cartea de vizita pe care Scott Calvin o citise inainte de a se imbraca in hainele rosii era de fapt un contract (ce e drept, clauzele acestuia erau scrise cu cu font minuscul). Prin actiunea de a imbraca hainele lui Mos Craciun barbatul si-a exteriorizat acordul de vointa de a intra in rolul personajului atat de cunoscut de catre toti copiii din lume. La fel de interesanta este si natura contractului pe care Scott l-a „semnat”. Este un contract de munca, un contract care are ca obiect prestarea de servicii? Cert este ca barbatul are obligatia anuala de a livra cadourile tuturor copiilor in ajunul Craciunului, este conducatorul operatiunii cu sediul la Polul Nord, nu este platit pentru slujba sa, iar in ceea ce priveste durata contractului, se pare ca a fi Mos Craciun este o misiune pe viata.
Productia din 1994 nu straluceste la capitolul detaliilor juridice, incadrarea in acest gen fiind una mai larga. Insa, spiritul Craciunului patrunde orice sfera a cinematografiei, iar fiecare aspect juridic adaptat unei anumite perioade prezinta interes pentru orice cinefil. De altfel, productiile juridice inspirate de aceasta perioada sunt putine la numar, cea mai stralucita tentativa fiind reprezentata de clasica productie Miracolul de pe Strada 34 din 1947.
[1] Macovei, Codrin, Contracte civile, editura Hamangiu, Bucuresti, 2006, p. 1.