Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto – Ancheta asupra unui cetatean mai presus de orice banuiala (1970)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Cand vorbim despre aplicarea legii nu trebuie sa ne oprim numai asupra profesiilor de judecator, procuror sau avocat. Spectrul profesiilor care au ca obiect aplicarea legii este mult mai larg, insa, este de inteles ca, abordand latura juridica a unui film, accentul cade intotdeauna asupra a ceea ce atrage atentia cinefililor. Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto, in regia lui Elio Petri, aduce in atentie povestea unui ofiter de politie cu un comportament deviant atunci cand vine vorba despre aplicarea legii. Dincolo de aceasta dezbatere asupra modului in care acest individ infaptuieste justitia personala se ascunde insa o problema mult mai grava. In tot acest context juridic aparent haotic, in care personajul central defileaza dupa bunul plac, se adauga si un regim politic marcat de instabilitate si o politie politica predispusa abuzurilor.
Il Dottore (Gian Maria Volonté) este la prima vedere un ofiter de politie rigid, un om care apara cuvantul legii si este dispus sa faca putine compromisuri in profesia sa. Insa, dincolo de personalitatea rigida se ascunde un personaj cu un comportament deviant. Aflat intr-o relatie cu o tanara femeie cunoscuta pentru frumusetea ei si pentru abilitatea de a profita financiar de victimele sale, ofiterul cunoaste o pasiune dusa la extrem pentru profesia sa. Recent promovat in functia de conducere a politiei politice, Il Dottore isi dedicase viata rezolvarii crimelor dintre cele mai diverse. Modul in care recreaza impreuna cu tanara femeie unele scene ale crimelor pentru a le suprinde in fotografii conduce, in cele din urma, la uciderea cu sange rece a acesteia. Cu experienta in acest domeniu, Il Dottore este convins ca functia sa, precum si modul in care aranjeaza probele ulterior savarsirii infractiunii, il vor ajuta sa scape de raspunderea penala. Insa, asa cum s-a dovedit, nici cel mai abil criminal nu poate da nastere unei crime perfecte.
Productia din 1970 reprezinta un film juridic interesant din perspectiva in care legea este incalcata chiar de catre cel care are obligatia de a o aplica. Tinand cont de functia pe care o ocupa personajul principal, nu putem decat aprecia originalitatea firului narativ. Desi ritmul nu este cel mai alert, povestea evidentiaza coordonata umana a actului de infaptuire a justitiei. Era inevitabil ca Il Dottore sa piarda controlul asupra scenariului aparent perfect pe care il construise, insa deznodamantul aduce o rezolvare relativ ciudata a problemei. Poate ca regimul politic care marca firul narativ este de vina, poate ca Il Dottore reprezenta doar un caz izolat de om dispus sa faca orice pentru a-si acoperi urmele, dar imaginea de ansamblu asupra legii in societatea italiana este una influentata puternic de coruptie si interese personale. Vorbim asadar despre o lege defectuoasa, creata de oameni cu rea-credinta, aplicata de personaje obligate sa se supuna acestora din urma si care vizeaza cetateanul de rand incapabil sa se opuna legiuitorului care, in mod clar, nu urmareste principiile de baza ale oricarui sistem de drept.