The Wrong Man (1956)
Autor: Stefan Gheorghies
I found a real-life story more terrifying than any fiction… this is it! – Alfred Hitchcock
Sistemul judiciar nu poate fi perfect. In cel mai bun caz poate tinde catre perfectiune, desi complexitatea anumitor cauze ajunse in fata instantelor de judecata testeaza fiecare scapare a legilor menite sa restabileasca valorile incalcate. Factorul uman joaca de asemenea un rol esential in conturarea modului in care sistemul judiciar functioneaza si, nu de putine ori, erorile umane in interpretarea anumitor prevederi legale pot conduce catre solutii nu atat de drepte pentru cei aflati in cauza.
The Wrong Man, in regia lui Alfred Hitchcock, reprezinta inainte de toate o ilustrare perfecta a modului in care un sistem judiciar nu prea bine pus la punct poate esua in a infaptui actul de justitie. Dincolo de cadrul juridic marcat de proceduri menite sa asigure buna exercitare a drepturilor suspectului, factorul uman intervine intr-o maniera subiectiva atunci cand vine vorba despre probatoriu.
Manny Balestrero (Henry Fonda) este un sot devotat, tata a doi copii, muzician de cariera, dar cu toate acestea duce un trai marcat de greutatile de zi cu zi, de imprumuturi, datorii si cheltuieli neprevazute. Totul se schimba intr-o zi ca oricare alta, cand Manny este arestat pe baza faptului ca fusese identificat de mai multe persoane drept autorul unor talharii in zonele limitrofe ale orasului. Desi nevinovat, acesta este trimis in fata instantei de judecata in cel mai scurt timp posibil. Procurorul sustine acuzatiile aduse prin intermediul marturiilor persoanelor vatamate, in timp ce Manny de abia apuca sa se dezmeticeasca din toata aceasta veritabila nebunie in care fusese prins. Intre o sotie care nu pare a face fata stresului din ce in ce mai mare si un avocat al apararii care incearca sa construiasca apararea pe putine fapte cunoscute, barbatul va trebui sa ia decizii dintre cele mai dureroase posibil. In toata aceasta poveste marcata de un ghinion teribil, de persoane vatamate care identifica suspecti gresiti, precum si dezinteresul general care planeaza in sistemul judiciar, Manny nu poate spera decat la o minune.
The Wrong Man este un film juridic de exceptie, o productie pe alocuri greoaie, insa usor de digerat spre finalul actiunii. Nu putem ignora numele care sta in spatele acestei productii juridice care se desprinde din normalul rigid al legilor transpuse in filme. De altfel, mesajul intregului film pare destul de simplu la prima vedere: in ciuda tuturor legilor menite sa asigure dreptate si egalitate pentru toti cetatenii, anumite interventii subiective pot devia cursul infaptuirii justitiei. Persoanele vatamate care sunt induse in eroare de semnalmente aproape identice, coincidente nefaste, decesul anumitor martori ai acuzarii, toti acestia sunt factori care pot contribui la condamnarea pe nedrept a unei persoane a carei singura vina este ca s-a aflat la momentul nepotrivit in locul nepotrivit.
Facand o scurta referire la deznodamantul productiei, nu putem ignora faptul ca justitia este infaptuita, cu toate ca nu direct prin intermediul sistemului judiciar. Este vorba despre un act intamplator, o alta coincidenta de aceasta data fericita pentru Manny Balestrero, ceea ce demonstreaza din nou slabiciunea sistemului judiciar ilustrat in The Wrong Man. Mesajul extins al filmului ar putea viza si o alta idee: indiferent de perfectiunea unei legi, a modului in care poate guverna orice raport juridic, interpretarea si aplicarea acesteia in maniere gresite o pot indeparta de originile avute in vedere de catre legiuitor.