Controverse legale in publicitate
În inițierea acestei conferințe, care va avea loc marţi, 19 aprilie, Hotel RIN Central, București, strada Traian nr. 55, Wolters Kluwer România va aduce în dezbaterea publică un domeniu de drept aflat în dezvoltare în România. În acest mod, prezentăm diferitele perspective ale sale, atât din punct de vedere al legiuitorului, cât și al piețelor reglementate, al consilierilor juridici și avocaților, dar și al profesioniștilor din domeniul marketingului și publicității.
ZONE DE CONTACT. Diversele reglementări, precum cele din domeniul audio-vizualului, sănătății, protecţiei proprietăţii intelectuale, concurenţei, protecției drepturilor consumatorului, protecției datelor personale și chiar din domeniul protecției drepturilor omului și copilului, oferă și o diversitate de opinii. Unele dintre acestea ar putea conduce la ideea existenţei suprareglementărilor, altele – la aceea de vid legislativ, în funcție de specificul industriilor și chiar a opiniilor influențate de diferitele profesii, unele foarte creative, altele ce pot fi considerate mai puțin flexibile, aflate în contact.
PARTENERIAT. Tocmai pentru a veni în sprijinul companiilor de media, publicitate şi marketing, dar şi al clienţilor acestora, precum şi al mediului academic şi al autorităţilor publice, trei dintre cele mai bune cunoscătoare ale Dreptului Publicităţii, Elena Grecu, Andreea Rusu şi Andreea Ţigău, de la societatea de avocaţi Grecu & Asociaţii vor fi amfitrioanele dezbaterii.
“Haideți să ne gândim că putem să promovăm un produs ca fiind recomandabil consumatorilor pe care îi vizăm, să investim bugete considerabile, dar că, în urma unei analize a instituțiilor specializate, tot planul nostru de marketing ar putea fi stopat. Trebuie găsită balanța între creativitate și conformitate, între a transmite mesajul corect și complet, dar a nu face rabat de la imaginație și creativitate”, atrag atenţia cele trei avocate în noua lor carte “Cum să comunici în mod legal sau dreptul publicităţii”.
COMUNICARE ONESTĂ ŞI CURATĂ. Astfel, potrivit celor trei autoare ale cărţii care va fi dăruită fiecărui participant la conferinţă, “Dreptul publicității, acest set de legi, atât la nivel național, cât și internațional, încearcă să stabilească principii ale comunicării, cadrane menite a transmite o comunicare onestă și curată, fără însă a reduce creativitatea, în anumite circumstanțe chiar forțând-o, toate pentru a proteja cea din urmă verigă și care deține în același timp cea mai mică și cea mai mare putere, consumatorul.” Apariţia acestei cărţi, care va fi disponibilă, în curînd, şi în formatul digital editat de Wolters Kluwer România oferă, aşadar, ghidul unor dezbateri aplicate în cadrul conferinţei, bazate pe practica ultimilor ani a publicităţii de pe piaţa românească.
INSTITUŢII VIZATE. Dar, parafrazându-le pe Elena Grecu, Andreea Rusu şi Andreea Ţigău, “Limitarea crează oportunități, inovație și progres!” În acest sens, conferinţa “Controverse legale în publicitate” va desluşi, printr-un slalom legislativ şi intelectual, atribuţiile şi cazuistica unei multitudini de instituţii asupra cărora există impresia unor suprapuneri prezumate. Trecându-le în revistă, amintim Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a cărui misiune este de a asigura un climat bazat pe libera exprimare și responsabilitatea față de public în domeniul audiovizualului. Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) este o altă instituţie pentru care publicitatea este importantă. Apoi, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) interferează cu domeniul prin aceea că principala atribuție este aceea de a desfășura activități de supraveghere a pieței produselor și serviciilor destinate consumatorilor. De asemenea, Ministerului Finanțelor Publice i-au fost acordate competențe în ceea ce privește comportamentele economice susceptibile referitoare la publicitatea înșelătoare și comparativă, soluționând sesizările referitoare la aceste fapte. Deşi, la o primă vedere s-ar considera că Consiliul Concurenței nu ar avea competențe în domeniul publicității, o analiză mai atentă a atribuțiilor acestei instituții relevă faptul că concurența neloială se răsfrânge și asupra comunicărilor comerciale.
AUTOREGLEMENTARE. Conferinţa organizată de Wolters Kluwer România în parteneriat cu Grecu & Asociaţii va aborda şi organismele de autoreglementare, aşa cum este Consiliul Român de Publicitate (RAC), care a stabilit standarde de activitate, reunite în Codul de Practică în Publicitate și a pus la punct un mecanism care să asigure eliminarea sau corectarea comunicărilor publicitare care nu îndeplinesc acele standarde. Membrii RAC s-au angajat voluntar să respecte aceste standarde.
În acest sens, RAC are în prezent 71 de membri printre care companii, agenții de publicitate, de media și asociații, fiind în același timp membră a EASA- European Advertising Standards Alliance și IAA- International Advertising Alliance și are încheiate protocoale de colaborare cu Consiliul Național al Audiovizualului, cu International Advertising Bureau România și cu Ministerul Finanțelor Publice.
Înscrieri la acestă conferință puteți face accesând acest link: http://info.wolterskluwer.ro/controverse-legale-in-publicitate-19-aprilie-2016/