Drept inapoi in viitor: peste douazeci de ani

Admin/ April 16, 2013/ Articolul saptamanii

Dan Stoica, Managing Director, Wolters Kluwer RomaniaDan Stoica, Director General, Wolters Kluwer Romania

(1) Doua cauze ale schimbarii. Incotro ne indreptam?

In urma cu 20 de ani lumea juridica era o fortareata profesionala bine izolata. Absolventii facultatilor de drept primeau locuri de munca prin repartitie guvernamentala, iar profesia de avocat era una din cele mai stabile meserii din lume. Cinci ani mai tarziu, eram un proaspat absolvent al facultatii de drept dezorientat de schimbarile radicale ale sistemului juridic. Am invatat atunci sa tastez in orb folosind o masina clasica de scris, in timp ce internetul abia nascut facea trecerea de la Unix la Windows. Astazi folosesc o tastatura mobila si scriu acest text pe o tableta cu ecran tactil de pe care pot accesa zeci de calculatoare in acelasi timp. Sistemul juridic este in continuare dezorientat de schimbari radicale.

Daca erai student la Drept, iti amintesti cine era ministrul justitiei acum 20 de ani? Sau care era cel mai celebru avocat, si prin ce anume se remarca el? Eu retin mult mai bine impactul primelor zile de practica juridica, dupa absolvirea facultatii. Am simtit un gol in stomac, ca intr-o cadere libera. Generatiile de astazi traiesc o ruptura inca mai intensa intre lumea reala si cea din amfiteatre, datorita vitezei cu care se multiplica informatia digitala si a dezvoltarii exponentiale a noilor tehnologii.

In urma cu 20 de ani, avocatii si magistratii erau intalniti doar in salile inalte, cu lambriuri de lemn ale Palatelor de Justitie. Astazi ii putem gasi cu usurinta pe facebook si detin domenii de internet, folosind noile tehnologii ca un instrument firesc de comunicare. Chiar in timp ce citesti aceste randuri profesiile juridice, scoala de drept si societatea se transforma in tacere, ca un organism care isi primeneste celulele in permanenta cu viteze diferite.

Spre ce se indreapta aceasta transformare si ce putem spune astazi despre lumea juridica in care vom profesa peste douazeci de ani?
Pentru a creiona o schita de raspuns, iti propun sa luam in calcul doua ipoteze ale schimbarilor, pe care le putem identifica cu usurinta in prezent:

  1. Constrangerile economice ne preseaza sa obtinem mai multe rezultate cu mai putine resurse. Pe de o parte ne confruntam cu o problema vizibila privind subfinantarea sistemului judiciar si accesul la justitie al cetatenilor, la care se adauga dezorientarea scolilor de drept care nu reusesc sa coreleze oferta educationala cu numarul de locuri de munca disponibile pe piata serviciilor juridice. Pe de alta parte din ce in ce mai multe persoane fizice si tot mai multe companii nu isi mai pot permite costurile cu serviciile de consultanta juridica asa cum sunt ele furnizate in prezent.
  2. Transformarile tehnologice digitale modifica fundamental modul in care interactionam cu informatiile si instrumentele pe care le folosim in viata profesionala. Acest lucru este vizibil peste tot in jurul nostru, daca ne raportam numai la aparitia tehnologiilor inteligente si a platformelor gratuite online de tip Google sau Facebook. Este imposibil sa ne gandim ca lucrurile vor ramane incremenite in lumea juridica, in timp ce in ultimii 20 de ani am trecut cu o viteza uluitoare de la comunicarile telegrafice la videoconferinte in timp real folosind telefoane inteligente. Daca ne inchipuim ca toata lumea se schimba cu exceptia profesiilor juridice, ruptura va fi cu atat mai dramatica cu cat diferenta dintre lumi este mai mare.

Exista tendinta fireasca de a imagina solutiile la problemele enuntate mai sus pe baza experientelor din trecut. Dar daca viitorul lumii juridice nu mai apartine salilor inalte, cu lambriuri de lemn ale Palatelor de Justitie? Si daca nu este suficient sa reconditionam sedii, sa ne pregatim mai bine si sa angajam mai multi studenti? Ce este de facut atunci cand suntem fortati de schimbarile din jurul nostru sa reinventam modul in care profesam? Saptamana viitoare voi aprofunda prima cauza a transformarilor viitoare: clientii profesiilor juridice vor cere mai multe rezultate cu mai putine resurse.

Tu cum percepi aceste transformari? Incotro ne indreptam?

Citeste si: Drept inapoi in viitor: peste douazeci de ani (2)

Share this Post

3 Comments

  1. Nu trebuie neglijata aparitia medierii in spatiul juridic romanesc cand analizam aceasta ecuatie !

  2. daca vorbim despre lumea justitiei,ar fi important de vazut daca puterea judecatoreasca mai este necesar sa poarte acelasi rol in sistemele sociale viitoare…Si cum nu se intrevad progrese in gradul de constientizare a valorii individului si a ridicarii constiintei proprii,coroborat cu alocarea de fonduri reduse pentru justitie(in toate aspectele ei)se poate ajunge la administrarea “dreptatii” in mod discretionar….si unde ar mai fi STATUL DE DREPT??!!!!!!Sunt mahnit cand vad cum oameni din justitie vorbesc despre statul de drept ,(ex:”Majoritatea ştim că există trei puteri în stat. De la Montesquieu încoace, vorbim de puterea legislativă, executivă şi judecătorească. În zilele noastre, se afirmă că ar exista şi o a patra putere, presa. Personal mă îndoiesc că o putem include printre puteri, pentru simplul fapt că nu prezintă caracterele de legitimare pe care le au celelalte puteri.

    Revenind la puterile unanim recunoscute, de unde vine LEGITIMAREA lor? Din învestirea făcută de public. Astfel, parlamentarii sunt aleşi direct de către populaţie. Miniştrii, ca parte a executivului, sunt votaţi de parlamentari. Cealaltă parte a executivului, Preşedintele ţării, este şi el desemnat în mod direct de către populaţie. Iar judecătorii sunt numiţi de Preşedinte.Prin urmare, toţi actorii care exercită cele trei puteri o fac ca urmare a implicării directe sau indirecte a populaţiei. Acesta este motivul pentru care vorbim de cele trei puteri publice…!Judecator Cristi Danilet .(publicat in Ziua de Cluj, 1 mart. 2007)care astfel ar fi ,citez:”LEGITIMAT”…vin si spun:-D-le judecator/d-lor judecatori,in cazul nostru,”dictatura prostiei”nu legitimeaza statul de drept…STATUL DE DREPT ,este ,sau ar fi legitimat de justa administrare a drepturilor si libertatilor cetateanului…etc,etc!

  3. Foarte interesant subiectul si de actualitate! Criza actuala nu este doar economica ci, mai ales, o criza sociala datorata neincrederii si comunicarii ineficiente. Or, increderea (nu ignoranta !!!) sta la baza schimburilor economice – motorul unei economii eficiente si sustenabile. Ca atare, solutia iesirii din criza trebuie sa vizeze eliminarea cauzei – NEINCREDEREA oamenilor (in Guvern, Parlament, Justitie). Neincrederea in Justitie ne afecteaza in mod direct pe noi avocatii, obligati fiind sa gasim solutii inedite pentru ne crea un portofoliu stabil de clienti. Am constatat ca majoritatea au ales sa-si reduca substantial onorariile, “luptand” luna de luna sa gaseasca noi clienti, fara a se preocupa de fidelizarea clientilor actuali si gradul lor de satisfactie. In acest context dat, chiar daca a crescut concurenta, a scazut calitatea serviciilor, adancind mai mult neicrederea oamenilor in avocati. Efectul paradoxal este ca, in timp ce a crescut nevoia de servicii juridice ( tot mai multe litigii an de an; legislatie stufoasa si ambigua, etc.), cererea de servicii juridice pare sa fi scazut (majoritatea avocatilor declara ca au pierdut cel putin 30% din clienti). Este evident ca se impune o preocupare pentru castigarea increderii din partea clientilor si mai apoi fidelizarea lor, prin servicii de calitate (din perspectiva clientului – singura care conteaza!). Problemele sistemului judiciar (coruptia, incompetenta, indiferenta, etc.) fac foarte dificila atingerea acestui deziderat de catre un avocat dornic de afirmare dar nu imposibila. Sa nu uitam ca una din cauzele aglomerarii peste masura a instantelor de judecata si a parchetelor, este numarul foarte mare de cereri sau plangeri depuse de justitiabili fara asistenta juridica sau de catre avocati “neexperimentati”, ce nu sunt motivate corect in drept sau care nu prezinta in mod coerent situatia de fapt. Or, rolul avocatului in deblocarea sistemului judiciar este esential, actionand ca un filtru al litigiilor potentiale (consultanta preventiva, mediere, notificari convingatoare, etc.). Chiar daca, noi avocatii avem fata de clienti o obligatie de diligenta si nu de rezultat, acestia ne “judeca” de fapt, in functie de rezultatul asteptat de ei. De aceea este important sa nu le cream asteptari false si sa fim sinceri de la inceput (in masura in care putem aprecia corect sansele de castig). Un alt aspect important in relatia cu clientul este “Garantia”. In zilele noastre, garantia este nelipsita in aproape orice oferta de produse sau servicii. Ignorata sau minimalizata pana acum, garantia trebuie pusa in centrul atentiei, de catre un avocat de succes! Aceste principii le aplic in serviciile juridice online promovate prin http://www.legalservnet.ro. Suntem la inceput de drum. Sunt constient de faptul ca ne vom confrunta cu multa reticenta, atat din partea potentialilor clienti, cat si din partea colegilor avocati dar, sunt absolut convins ca ne indrepta in directia corecta!

Comments are closed.