Evolutia jurisprudentei CJUE referitoare la jocuri de noroc si pariuri sportive

Admin/ February 5, 2013/ Articole

jocuri de noroc, jurisprudentaAutor: Thomas PAPADOPOULOS [1]

Evolutia jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene referitoare la jocuride noroc si pariuri sportive: o perspectiva asupra pietii interne

Jocurile de noroc si pariurile sportive reprezinta activitati care genereaza profituri uriase. Jocul de noroc inseamna a planui sau a juca, pentru bani sau orice alta miza; prin urmare, a miza bani sau valori pe un eveniment nesigur. Acesta cuprinde atat administrarea, operarea, realizarea, conducerea, intretinerea cat si expunerea pentru o plata a oricarui joc[2]. Exista diverse jocuri de noroc[3], dar unul dintre cele mai importante il reprezinta pariul sportiv. Pariurile sportive constau intr-o intelegere intre doua sau mai multe persoane pentru ca o anumita suma de bani sau alte valori, la care contribuie cu totii, sa devina proprietatea exclusiva a unuia sau unora dintre ei in momentul in care, in viitor, un eveniment sportiv nesigur in prezent se va indeplini, sau daca o chestiune sportiva disputata intre ei este hotarata de o maniera sau alta[4]. Astazi, aceasta piata a jocurilor de noroc si a pariurilor a cunoscut o extindere semnificativa datorita Internetului; jocurile on-line s-au adaugat celor off-line. Aceasta dezvoltare a jocurilor interactive determina si o crestere a activitatilor de jocuri de noroc si de pariuri sportive transfrontaliere, pentru ca operatorii pot viza cu usurinta si pietele straine, pe langa cele nationale.

Statele membre isi pastreaza competenta de a reglementa jocurile de noroc si pariurile sportive si de a-si configura propriile politici nationale in aceste domenii datorita lipsei de competenta comunitara in aceasta materie. CJUE a confirmat aceasta competenta a statelor membre de a alege cel mai potrivit model de reglementare pentru pietele interne de jocuri de noroc si de pariuri sportive. Autoritatile nationale au „un grad de libertate suficient spre a hotari ce anume este necesar” publicului sau nevoilor sociale ale statelor membre.[5] Majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene cauta sa controleze aceasta activitate prin aplicarea anumitor cadre legale de reglementare. Cadrele legale nationale de reglementare se intind de la interzicerea completa a anumitor categorii de jocuri (lucru ce nu se intampla frecvent) pana la un model de drepturi exclusive si un sistem de licentiere[6]. Anumite state membre se pronunta, in mod deosebit, in favoarea companiilor controlate de stat care exercita aceasta activitate. Atat un model de drepturi exclusive, cat si un sistem de licente ar putea conduce la un monopol pe piata nationala aferenta.[7] Ele nu sunt determinate doar de preocupari de ordin social sau infractional, ci si motive de ordin economic le indeamna, de asemenea, sa ofere reglementari concrete. Cu toate acestea, piata jocurilor de noroc si a pariurilor sportive face parte din piata interna si, in realitate, este supusa regulilor care garanteaza buna functionare a pietei interne. Pariurile sportive si jocurile de noroc constituie un sector al economiei care cateodata este sever reglementat de catre statele membre care au posibilitatea de a impune obstacole in calea unor operatori noi (deseori straini) care intentioneaza sa patrunda pe piata lor. Acest lucru are ca rezultat o incalcare a unora dintre libertatile fundamentale care stau la baza pietei interne. Statele membre au introdus restrictii in privinta exercitarii acestei activitati pe pietele interne in temeiul unor considerente de ordin social si etic.

Este adevarat ca piata jocurilor de noroc si a pariurilor sportive nu face parte integranta din piata interna. Statele membre au reusit sa-si pastreze autonomia, la nivel de reglementare, in acest domeniu al legislatiei si isi pot impune propriile optiuni legislative si standarde nationale asupra reglementarii pietei lor nationale a jocurilor de noroc si a pariurilor sportive. Nu exista legislatie comunitara secundara care sa poata armoniza anumite standarde nationale, sa poata facilita accesul pe piata transfrontaliera participantilor de pe piata sau sa poata impune anumite masuri asiguratorii in privinta acestor activitati. Se poate intelege cu usurinta ca jurisprudenta CJUE joaca un rol extrem de important in clarificarea „gradului de liberate” pe care Statele membre il pastreaza in acest domeniu al pietei interne si in gasirea echilibrului necesar intre aceasta competenta nationala si tintele pietei interne si integrarea sa (Art. 2,3,14 din Tratatul CE). Jurisprudenta a subliniat ca aceste optiuni de reglementare nationale trebuie sa respecte drepturile operatorilor de a se organiza sau de a furniza servicii la nivelul Uniunii Europene.

Citeste intregul articol in Revista Romana de Drept al Afacerilor nr. 10/2012, autor Thomas PAPADOPOULOS.


[1] Thomas Papadopoulos©, licentiat in drept cu distinctie (Universitatea Aristotel din Salonic, Grecia), Master in drept (Universitatea Oxford, U.K.), Master in filosofia dreptului(Universitatea Oxford, U.K.), doctorand (Universitatea Oxford, U.K). Conferentiar part-time (Universitatea Buckingham, U.K.), jurist (Grecia), bursier NATO si bursier al A.G. Leventis Foundation, Paris. Aceasta cercetare este neterminata. Comentariile pot fi trimise la urmatoarea adresa de mail: thomas.papadopoulos@law.ox.ac.uk
[2] H. C. Black Black’s Law Dictionary (Fifth ed. West Publishing Co, St. Paul Minn. 1979) 611.
[3] Precum Black Jack, diferite categorii de pocher, ruleta, jocuri mecanice, Keno, Bingo etc.
[4] H. C. Black Black’s Law Dictionary (Fifth ed. West Publishing Co, St. Paul Minn. 1979) 146.
[5] Cazul C-275/92 Her Majesty’s Customs and Excise v Gerhart Schindler and Jörg Schindler (Vama si Oficiul de Accize al Majestatii Sale versus Gerhart Schindler si Jörg Schindler) [1994] ECR I-1039
[6] Aceasta lucrare se va concentra pe aspectele legislatiei Uniunii Europene ale acelor reglementari nationale in privinta jocurilor de noroc si a pariurilor sportive. Pentru anumite exemple interesante referitoare la acele configuratii de reglementare nationala, vezi: „A. Littler ‘Regulatory perspectives on the future of interactive gambling in the internal market”(Perspective de reglementare asupra viitorului jocurilor de noroc interactive pe piata interna) [2008] ELRev. 211, 213-215. Pentru analize a diverselor legislatii nationale referitoare la jocuri de noroc si pariuri sportive, vezi: A. Del Ninno
[7] A. Littler „Regulatory perspectives on the future of interactive gambling in the internal market” (Aspecte de
reglementare asupra viitorului jocurilor de noroc interactive pe piata interna) [2008] ElRev. 211, 213.

Share this Post

1 Comment

  1. Eu consider ca in Romania nu este nici un jucator care joaca poker sau casino online si sa plateasca % la stat din castig. Sincer mie mi se pare absurd ca un jucator amarat care a pierdut o suma foarte mare poate ca dupa aceea sa plateasca 25% cand casig int-o zi o suma mau mica.

Comments are closed.