Miracle on 34th Street – Miracolul de pe Strada 34 (1947)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Intr-o societate marcata de o continua lupta pentru dreptate, lupta purtata in instantele de judecata sub protectia bratului de fier al legii, bunatatea isi pierde adesea sensul de baza. Dreptatea nu tine cont de anotimp, de sarbatoare, de sentimentele oamenilor si nici nu ar fi fost just sa foloseasca asemenea criterii. Intr-o lume care si-a pierdut valorile un singur personaj este capabil sa readuca speranta in randul oamenilor: Mos Craciun. Un caracter atat de cunoscut si simpatizat in intreaga lume precum Mos Craciun cu greu poate fi inlocuit. Insa cum e posibil ca un astfel de personaj sa intre in contact cu rigorile legii, cu aceasta lume separata de orice urma de estetica si arta a cuvintelor? Si ce prilej ar fi mai potrivit pentru dovedirea existentei lui Mos Craciun decat un un proces si o decizie a Curtii? Miracle on 34th Street, in regia lui George Seaton, aduce in prim-plan o situatie unica pentru sistemul judiciar, un caz care nu cunoaste o reglementare specifica, o poveste care pune in balanta asteptarile unei intregi societati.
Kris Kringle (Edmund Gwenn) pare la prima vedere un simplu batran cu barba alba, simpatic si politicos cu cei din jur. Printr-o coincidenta mai mult decat stranie, Kris Kringle, Mos Craciun deghizat in civil, ajunge sa-si interpreteze propriul rol in cadrul unei parade pe strazile New York-ului. Cum Craciunul se apropie, Kris primeste o oferta de angajare din partea celui mai mare magazin de jucarii din orasul american, Macy’s, iar acesta nu refuza. Insa bunatatea de care da dovada noua „vedeta” starneste si antipatii in randul angajatilor magazinului. Mos Craciun ajunge sa fie evaluat psihiatric de catre doctori de specialitate pentru a se stabili daca faptul de a sustine ca este Mos Craciun este sau nu o dovada a nebuniei sale. Dincolo de acest proces in care este implicat si un tanar avocat, Fred Gailey (John Payne), se afla si motivul central pentru care Kris Kringle ramane in cadrul marelui magazin: acela de a le convinge pe Doris si Susan Walker sa creada din nou in existenta sa. Intr-o lupta atat personala, cat si legala, de a-si dovedi existenta, Mos Craciun va reusi in cele din urma sa readuca spiritul sarbatorilor in randul tuturor.
Miracle on 34th Street este un film de exceptie, atat privit ca film de sarbatori, cat si ca film juridic. De altfel aceasta mixtura stranie a celor doua tematici face si mai captivant filmul lui George Seaton. Dincolo de povestea emotionanta a fetitei care nu crede in Mos Craciun si invata in cele din urma sa creada, prezinta interes si procesul propriu-zis. Mai mult o audiere care se bucura de atentia presei, cazul lui Mos Craciun aduce in discutie existenta cadrului juridic pentru a dovedi faptul ca cel in cauza este cine pretinde a fi. Argumentele aduse de aparare, prin intermediul lui Fred Gailey, sunt, sa zicem, originale, daca nu chiar spectaculoase. Proba cu martori joaca un rol important in sustinerea cauzei, insa si pentru un judecator experimentat s-ar putea dovedi un pic iesita din contextul obisnuit. Inventivitatea avocatului este rasplatita in cele din urma printr-o serie de coincidente cum numai in filmele de sarbatori poti vedea. Cum poti dovedi mai bine existenta lui Mos Craciun decat printr-un inscris venind din partea Postei Americane? Iar aceasta proba este si cea care aduce in cele din urma si castig de cauza lui Kris Kringle.
Miracle on 34th Street imbina o tematica juridica adesea monotona cu una mult mai atractiva pentru un cinefil, fie el specializat, fie simplu iubitor al Craciunului. Miracle on 34th Street este fara indoiala genul de film la care se pot uita viitorii aspiranti ai profesiei de avocat. In fond, ce poate fi mai frumos decat sa-l reprezinti in instanta pe Mos Craciun?