Music Box – Cutia muzicala (1989)
Autor: Stefan GHEORGHIES
As a lawyer all she wanted was the truth. As a daughter all she wanted was his innocence.
Razboiul reprezinta din orice punct de vedere o atrocitate pentru fiecare natiune implicata. Dincolo de distrugerile provocate, de resursele monetare dedicate sustinerii acestuia, chiar si de drama umana implicata in prima linie, razboiul impinge aplicarea legii dincolo de limite. Practic, acesta da unda verde abuzurilor, sustine incalcarea legii prin mijloace sa zicem licite, iar in tot haosul creat este dificila misiunea de a trage la raspundere persoanele in cauza.
Music Box, in regia lui Costa-Gavras, dezvolta tematica asa-numitelor infractiuni de razboi, a imprescriptibilitatii omorului, dar si a procesului cu ramificatii internationale. Subiectul filmului este cu mult mai sensibil, intrucat la mijloc sunt implicate atat autoritatile statului in care se judeca procesul, cat si cele ale unui stat comunist pornit sa recupereze si sa-si pedepseasca cetatenii care au indraznit sa paraseasca teritoriul tarii pentru a scapa de opresiunea regimului.
Ann Talbot (Jessica Lange) este o avocata de succes, specializata pe latura penala, dar in acelasi timp si cetatean american cu mandre origini maghiare. Tatal ei, Mike Laszlo (Armin Mueller-Stahl), parasise in urma cu 30 de ani Ungaria pentru a incepe o noua viata pe taramul de peste ocean. Trudind din greu pentru cei doi copii ai sai, Laszlo nu-si uitase originile nationale, facand tot posibilul sa-si educe copiii in spiritul traditiilor pe care le parasise. Insa, regimul Ungariei din 1989 nu uitase de fuga lui Mike Laszlo, in acest sens facand toate demersurile legale pentru a cere expulzarea barbatului in tara de origine. Acuzatiile care ii erau aduse priveau infractiuni de omor prin cruzimi, tortura si alte asemenea mijloace savarsite in timpul razboiului, in timpul activitatii sale intr-o grupare antisemita infiintata de autoritatile din acea perioada. Negand cu vehementa acuzatiile aduse, Laszlo isi convinge fiica sa il reprezinte in fata instantei de judecata. Procesul inceput astfel in fata instantei americane nu vizeaza insa tragerea la raspundere a barbatului pentru crimele comise, ci sa stabileasca daca in momentul in care acesta imigrase in S.U.A. mintise cu privire la activitatea pe care o desfasurase in Ungaria.
Music Box este un film juridic cel putin interesant care urmareste mai multe aspecte. Asa cum precizam in introducerea acestei recenzii, avem in vedere momentul in care Mike Laszlo a intrat in S.U.A. cerand azil politic, procesul intentat ulterior de autoritati pentru a stabili daca acesta mintise in cererea de azil, precum si imprescriptibilitatea infractiunilor de razboi comise in timpul activitatii in acea grupare radicala. Intr-o prima ordine de idei, in momentul in care Laszlo a facut cererea de azil politic, a mintit asupra ocupatiei sale din tara de origine. Afirmand ca a fost un simplu fermier pentru a-i facilita accesul in noua tara, barbatul ascunsese faptul ca facuse parte din structurile politiei statului maghiar.
In al doilea rand, procesul intentat in fata instantei americane urmareste sa stabileasca cat de adevarate sunt acuzatiile autoritatilor cu privire la acest fals declarat in cererea de azil. In functie de verdictul judecatorului, Mike Laszlo ar fi urmat sa fie expulzat in tara de origine sau, asa cum spera, sa ramana in continuarea cetatean american de plin drept.
O ultima idee priveste infractiunile presupus comise de catre barbat in timpul activitatii de care era acuzat de catre statul maghiar. Desi savarsite in urma cu mai bine de 30 de ani, imprescriptibilitatea acestora urma sa aduca in tara de origine un nou proces care, de aceasta data, ar fi urmarit tragerea la raspundere penala a barbatului. Pedeapsa prevazuta de legile Ungariei comuniste in cazul acesotor infractiuni era cea capitala, asadar intrega miza a procesului din S.U.A. era una imensa, atat pentru Laszlo, cat si pentru fiica sa avocat care va depune toata staruinta pentru a-si apara tatal.