The Caine Mutiny – Revolta de pe Caine (1954)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Conceptul de lege, in sens larg, este unul savuros pentru orice viitor sau actual jurist. Implica un set de valori, o oranduire sociala frumos guvernata de cuvinte care prind viata in adevarate ghiduri de comportament. Insa, poate ca cel mai important concept este cel de dreptate. Pentru ca dreptatea sa fie infaptuita, cineva trebuie sa reclame o incalcare a legii, iar pentru pentru a se incalca legea, o alta persoana trebuie sa se faca vinovata de o anumita fapta. Totul implica, in fond, o libertate restransa de norme juridice.
Intr-o lume in care aceasta libertate nu este tot timpul permisa, ajungem la notiunea de lege militara, prezentata iarasi in sens larg. Poate ca o restrangere si mai mare a libertatii soldatului/ ofiterului din armata (fie ca vorbim de forte terestre, aeriene sau navale) si intregirea unui tablou de responsabilitati in persoana superiorului nu este un lucru chiar atat de rau, la origini cel putin. Insa, inevitabil se pune intrebarea, care este procedura de urmat in cazul in care ofiterul responsabil, superiorul, capitanul de nava militara in timpul unui razboi mondial, este incapabil sa actioneze si sa ia decizii cruciale si pericliteaza vietile tututor celor din echipaj? Ajugem astfel la The Caine Mutiny, in regia lui Edward Dmytryk, o poveste bazata pe cartea cu acelasi nume a lui Herman Wouk, castigatoare a Premiului Pulitzer in 1952.
Actiunea ne plaseaza in cel de-al doilea razboi mondial, la bordul unei nave militare americane care, adesea indeplinea misiuni de rutina si rareori intra in lupta propriu-zisa. Se putea zice ca nava Caine era un cadavru ambulant, un vas militar adus in pragul uzurii totale de un razboi lung si care a facut numeroase victime in randul nord-americanilor. Insa povestea din The Caine Mutiny nu se invarte in jurul unei nave demne de „transfomat de lame de ras”, ci urmareste activitatea unui capitan, a unui om responsabil cu vietile tuturor celor de la bordul navei, un om insarcinat, in mod indirect, de catre statul sau sa-i apere valorile si libertatile supreme. Insa, acest capitan ajunge sa puna in pericol, din cauza unei probleme psihice, nu numai misiunile pe care le primeste, ci si vietile celor din subordinea sa. In acest context, ofiterul-adjunct, locotenentul Steve Maryk (Van Johnson), decide sa il elibereze din functie pe capitanul Francis Queeg (Humphrey Bogart) pentru a salva nava in timpul unei furtuni. In urma acestei actiuni, Maryk este pus sub acuzare in fata Curtii Militare pentru indisciplina si revolta, fiind judecat asa cum legea militara prevede.
The Caine Mutiny prezinta viata pe mare in timpul razboiului dintr-o cu totul alta perspectiva. Poate ca nu conteaza atat de mult ierarhiile, poate ca luptele din „prima linie” nu sunt neaparat visul oricarui combatant. Supravietuirea este esentiala, iar in cazul navei Caine conceptul de incredere reciproca intre toti oamenii de la bordul ei este mai importanta decat ierarhiile. Cu toate ca Maryk nu fusese in spatele ideii de a-l demite pe Queeg in baza articolul 184 din Regulament, cu toate ca nimeni nu l-a sustinut, acesta a luat decizia in numele intregului echipaj si si-a asumat intreaga responsabilitate. Trimis in judecata pentru revolta, pus in fata unor martori mincinosi, dar in primul rand in fata unui capitan cu o cariera impecabila, cauza lui Maryk pare una imposibil de castigat. Nici propriul avocat nu este increzator in sansele de a-l scoate pe ofiter nevinovat. Insa trebuie spus ca dreptatea isi gaseste in cele din urma o modalitate de a iesi la suprafata, iar cei cu adevarat responsabili sunt trasi la raspundere intr-o maniera care nu tine de sala de judecata, ci care apeleaza la concepte cu mult mai subtile in ratiune.