Despre incalcarea normelor de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice (I)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Inca din primii ani ai facultatii notiunea de „contraventie” iti este inserata in vocabularul juridic in formare, inveti despre obiectul acesteia, latura obiectiva, latura subiectiva, cai de atac, insa nu ti se ofera exemple concrete astfel incat sa poti pune in aplicare aspectele studiate.
Ordonanta Guvernului Romaniei nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor ne ofera o definitie a notiunii in cauza in cadrul art. 1, contraventia fiind „fapta savarsita cu vinovatie, stabilita si sanctionata ca atare prin lege, prin hotarare a Guvernului ori prin hotarare a consiliului local al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti, a consiliului judetean ori a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.” O.G. nr. 2/2001 priveste insa doar regimul juridic al contraventiei; de altfel, o inglobare in O.G. nr. 2/ 2001 a tuturor prevederilor legale in vigoare care sa enumere faptele care constituie contraventii ar fi reprezentat un efort considerabil si deloc util.
Legea nr. 61 din 27 septembrie 1991 privind sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, lege modificata, completata si republicata, constrange considerabil faptele care constituie contraventii. Fie ca am fost subiecti pasivi ai contraventiilor din Legea nr. 61/1991 sau, de nepreferat, subiecti activi, sfera faptelor care constituie contraventii este una larga si prevede ipoteze des intalnite in jurul nostru, in relatiile sociale in care intram in fiecare zi.
Art. 2 prevede o serie de infractiuni care vizeaza convietuirea sociala, ordinea si linistea publica; infractiunea de la pct. 1) consta in portul, fara drept, in locurile si imprejurarile in care s-ar putea primejdui viata sau integritatea corporala a persoanelor ori s-ar putea tulbura ordinea si linistea publica, a cutitului, pumnalului, sisului, boxului, castetului ori a altor asemenea obiecte fabricate sau confectionate anume pentru taiere, impungere sau lovire, precum si folosirea in asemenea locuri sau imprejurari a armelor cu aer comprimat sau cu gaze comprimate, a obiectelor confectionate pe baza de amestecuri pirotehnice ori a dispozitivelor pentru socuri electrice.” Pct. 2) priveste fapta de import sau procurare din tara, in vederea comercializarii, de arme cu aer comprimat sau cu gaze, cu nerespectarea conditiilor prevazute de lege. Pct. 3) si 4) reglementeaza, intr-o prezentare larga, ipotezele in care patronii de hoteluri, moteluri, cluburi s.a.m.d. nu asigura ordinea publica in incinta locului pe care il administreaza, precum si refuzul/ impiedicarea organelor in drept sa restabileasca ordinea publica in incinta acelor localuri.
Enumerarea faptelor care constituie contraventii in viziunea Legii nr. 61/1991 este prevazuta in art. 3; cele 34 de puncte cuprinse in acest art. 3 ne prezinta o incercare a legiuitorului de a acoperi o sfera larga de fapte. Nu putem ignora nici stransa legatura a unor ipoteze cu fapte care constituie infractiuni (facem trimitere aici la infractiunile de obicei in mod special). Totodata, faptelele prevazute in art. 3 releva o serie de ipoteze care poate ca nu sunt atat de accesibile cetateanului de rand. Nemo censetur ignorare legem („nimeni nu poate fi considerat ca nu cunoaste legea”) este un principiu care nu il poate apara pe faptuitor in fata legii, cu toate ca vorbim despre fapte de o gravitate redusa.
Pct. 1) din art. 3 prevede fapta prin care se profereaza injurii, expresii jignitoare sau vulgare sau se savarsesc in public acte sau gesturi obscene fata de o persoana sau fata de bunurile acesteia, de natura sa tulbure ordinea si linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor. Constituirea unui grup format din trei sau mai multe persoane in vederea savarsirii de actiuni ilicite, precum si orice acte de incurajare sau sprijinire a actiunilor ilicite reprezinta contraventie in viziunea pct. 2). Cersetoria este reglementata la pct. 3), in timp ce pct. 4) prevede o ipoteza interesanta in care se arunca asupra unei persoane, constructii sau asupra unui mijloc de transport obiecte de orice fel, substante inflamabile, iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant, corosive sau care murdaresc. Fapta prevazuta la pct. 3) reprezinta contraventie cat timp nu s-au produs vatamari ale integritatii corporale sau sanatatii, ori pagube materiale.
Organizarea, ingaduirea sau participarea la jocuri de noroc, in alte conditii decat cele prevazute de lege [pct. 5)], prostitutia in sensul prezentei legi [pct. 6)], precum si acceptarea sau tolerarea practicarii faptelor de la pct. 6) in hoteluri, moteluri s.a.m.d. de catre patronii acestora constituie contraventii. Varietatea faptelor continua cu cele care privesc nerespectarea regimului armelor si munitiilor [pct. 8)-10)]. Alarmarea publicului sau a organelor specializate pentru a interveni in caz de pericol [pct. 11)] reprezinta, fara indoiala, o fapta des intalnita in practica, putandu-ne ghida din acest punct de vedere dupa statisticile care atrag atentia asupra multitudinii apelurilor false catre numarul unic de urgenta 112. De asemenea, intreruperea curentului electric sau stingerea, fara drept, a lampilor care servesc la iluminatul public constituie contraventie [pct. 12)].
Surse: