Regulile publicarii hotararilor judecatoresti
Editorial publicat in Monitorul Jurisprudentei nr.6 /2013, autor Adrian Toni Neacsu, Redactor Sef Pandectele Romane.
Consider ca publicarea hotararilor judecatoresti pe internet trebuie facuta in mod sistematic, programatic si organizat. Iata cateva din premisele care trebuie sa circumscribe punerea in practica a principiului accesului liber al publicului la hotararile judecatoresti, in viziunea mea.
1. Dreptul publicului la transparenta instantelor este o regula constitutionala fundamentala in Romania.
Principiul publicitatii sedintelor de judecata garanteaza nu numai faptul ca publicul are dreptul de a participa liber la o procedura in sala de judecata, dar si ca toate informatiile in legatura cu o astfel de procedura, in masura in care nu exista o exceptie de confidentialitate anume prevazuta de lege sau regulamente, trebuie sa ramana deschise accesului si controlului publicului.
2. Obligatia de transparenta apartine instantelor insesi.
Responsabilitatea asigurarii transparentei actului de justitie apartine direct instantelor de judecata, hotararile judecatoresti fiind documente publice produse, stocate si diseminate in exercitarea atributiilor lor de autoritate publica. Instantele de judecata trebuie sa aiba in permanenta control, drept de supraveghere si protective asupra hotararilor produse si a bazelor de date in care acestea sunt stocate. Hotararile judecatoresti stocate in evidentele scriptice sau informatice ale instantelor nu pot fi in mod legitim manipulate de o autoritate din afara puterii judecatoresti, simplul fapt al accesului la ele, in forma lor originala, ridicand mari intrebari in ce priveste violarea dreptului la viata privata a cetatenilor, iar in unele cazuri chiar a caracterului confidential a unor documente. Avand in vedere ca aceasta obligatie revine direct instantelor, acestea trebuie sa ia toate acele masuri de natura sa faciliteze in cele din urma accesul publicului in siguranta la hotararile judecatoresti, inclusiv cele privind standardizarea editarii hotararilor judecatoresti si a folosirii datelor cu caracter personal in cuprinsul acestora.
3. Obligatia la transparenta a instantelor, consecventa principiului constitutional al publicitatii procedurilor judiciare, nu inlatura obligatia de a se avea in vedere protejarea drepturilor la viata privata, intima si de securitate a persoanelor.
Avantajele accesului liber la hotarari in contextual utilizarii noilor tehnologii informationale sunt evidente, insa in acelasi timp prezinta unele riscuri in ce priveste violarea dreptului la confidentialitate si folosirea necorespunzatoare a unor informatii obtinute ca urmare a unor infractiuni informatice sau utilizare abuziva. Amenintarile posibile ca urmare a accesului la informatii, prin utilizarea noilor tehnologii, pot fi de pilda data mining, furtul de identitate, hartuirea, publicitatea negativa excesiva ori discriminarea. Mai mult, in masura in care inregistrarile puse la dispozitie de instante sunt accesate si utilizate pentru scopuri necorespunzatoare sau intr-un mod ilicit, atunci chiar increderea publica in administrarea justitiei ar putea fi afectata.
Existenta unor astfel de riscuri nu poate afecta insusi dreptul publicului de acces liber la documentele publice produse de instante, ci trebuiesc minimizate si avute in vedere la construirea arhitecturii retelelor de acces public.
4. Publicitatea sedintelor de judecata include atat dreptul publicului de a fi prezent in sala de judecata, cat si dreptul de a afla informatiile in legatura cu cauzele instantei de la distanta. In mod corespunzator, caracterul public al oricarei hotarari judecatoresti presupune dreptul oricarei persoane de a le accesa si de la distanta.
Continutul notiunii de „sedinta publica” a evoluat odata cu dezvoltarea tehnologiei. „Publicul” reprezinta un concept elastic, care in conditiile tehnice actuale nu mai este limitat de spatiul fizic in care are loc sedinta de judecata.
5. Dreptul de acces al publicului la hotararile judecatoresti ale instantelorinseamna atat dreptul de a o vizualiza, cat si de a obtine o copie dupa aceasta.
Hotararile judecatoresti pronuntate de instantele de judecata sunt documente prin excelenta de interes public. Ele sunt rezultatul realizarii activitatii de autoritate publica cu care sunt investite instantele. In mod curent, hotararile judecatoresti se comunica partilor, sunt accesibile avocatilor sau reprezentantilor mass-media. Ele circula intr-un mod mai pronuntat ori mai putin pronuntat public, fiind folosite fie pentru obtinerea unor drepturi in fata altor autoritati, fie pentru a face dovada unor anumite pretentii, fie drept model de practica judiciara, ori in scop documentar sau stiintific. Circulatia hotararilor judecatoresti odata pronuntate de instante nu poate fi ingradita nici prin vointa persoanelor la care se refera, si cu atat mai putin a instantei insesi. Dreptul cetateanului de a cunoaste hotararile judecatoresti include dreptul de a obtine copii dupa acestea, fie pe suport fizic, fie in format electronic, astfel incat acest drept sa fie efectiv si adaptat intereselor particulare ale persoanei.