The Equalizer – Equalizer (2014)
Autor: Stefan Gheorghies
You gotta be who you are in this world, no matter what.
Intr-o formulare mai larga a conceptului de justitie pe cont propriu trebuie facute anumite precizari. In primul rand, la nivel juridic, acest concept nu face decat sa marcheze poate defectuozitate anumitor legi care ar trebui sa guverneze raporturile socio-economice si nu numai. In al doilea rand, putem extinde justitia pe cont propriu in sfera asumarii unor atributii care reprezinta prerogativele statului. Aplicabilitatea legilor nu este facultativa, fiecare cetatean fiind obligat sa le cunoasca, respecte si aplice atunci cand situatia este de asemenea natura.
The Equalizer, in regia lui Antoine Fuqua, se pliaza fara mari diferente pe conceptul de justitie personala in care un cetatean decide sa ignore legile statului pentru a stabili ordinea juridica fireasca. Bineinteles, dincolo de implicatiile de natura penala, scopul urmarit de catre eroul ilicit este unul care ilustreaza dorinta de a infaptui justitia cu orice pret.
Robert McCall (Denzel Washington) pare a fi la prima vedere un cetatean normal care locuieste intr-o metropola americana, un angajat in cadrul unei societati care comercializa materiale de constructie, bricolaj si alte asemenea produse. Insa, dincolo de aparenta de cetatean integrat intr-o societate guvernata de normalitate, se ascunde un trecut profesional dubios. Decizia lui McCall de a intervene in buna desfasurare a actului de justitie are in vedere situatia unei tinere imigrante fortate sa se prostitueze de catre un om de afaceri rus. Tiparul reletei de droguri, traficului de persoane, prostitutiei si a infractiunilor conexe nu pare a reprezenta o piedica pentru eroul retras in umbra unui loc de munca necalificat. Ignoranta mai mult sau mai putin voluntara a autoritatilor in cazul tinerei cu care barbatul se intalnea in fiecare noapte in mod accidental intr-un restaurant local il determina pe acesta sa actioneze. Nu dureaza mult pana ca McCall sa revina la deprinderile profesionale misterioase, iar reteaua infractionala este la propriu decimata de catre acesta. Insa, aceste actiuni de natura penala atrag atentia superiorilor care coordonau cercul de afaceri. McCall va deveni in scurt timp o tinta vie pentru reteaua infractionala in care erau implicati chiar si ofiteri de politie.
The Equalizer nu se integreaza perfect in sfera unui film juridic, insa extinderea spre sfera conceptului de justitie pe cont propriu este una ideala. Robert McCall este un profesionist care detine toate resursele fizice, psihice si materiale pentru a depasi cadrul juridic in vigoare si pentru a lua, la propriu, justitia in propriile maini. Deja ideea de buna-credinta pare depasita in aceasta situatie in care McCall se strecoara cu abilitate. A delimita scopul urmarit de catre acesta, acela de a-i oferi libertate unei tinere imigrante lipsite de noroc, de sfera infractiunilor savarsite nu face decat sa nasca controverse asupra tuturor actiunilor acestuia. Justificarea acestora, poate cel mai important element, nu se poate incadra pe niciun considerent juridic. Nici din punct de vedere moral, actiunile personajului principal nu pot primi o sustinere consistenta. Aplicabilitatea principiului “scopul scuza mijloacele” ar fi o sinteza ideala, dar superficiala pentru actiunea intregii productii.