The Crucible – Vrajitoarele din Salem (1996)
Autor: Stefan Gheorghies
The pure in heart need no lawyers.
Legea trebuie sa reflecte realitatile unei societati in care statul detine autoritatea de a decide. Indiferent de perioada avuta in vedere, particularitatile legilor in vigoare reprezinta ilustrarea raporturilor avute in vedere de catre legiuitor. Astfel, reglementarile iesite din vigoare reprezinta o evolutie a societatii in ansamblul ei, maniera in care acestea au fost imbunatatite si ilustreaza in acelasi timp gradul de civilizatie la care fiecare stat a ajuns.
The Crucible, in regia lui Nicholas Hynet, portretizeaza o cauza penala din perioada anilor 1690 in care legiuitorul considera drept infractiune orice act de vrajitorie. Pedeapsa prevazuta de lege in cazul savarsirii unor astfel de infractiuni era cea capitala, faptuitorul adesea nebucurandu-se de drepturile procesuale pe care in prezent le consideram o parte integranta a intregului sistem judiciar.
Povestea debuteaza intr-un mica comunitate rurala in timpul unui ritual in care o tanara femeie, Abigail Williasm (Winona Ryder), savarseste anumite fapte considerate drept infractiuni. Efectiv, aceasta deturneaza cursul unui ritual in care fetele prezente doreau sa invoce fortele supranaturale pentru a determina anumiti barbati sa se indragosteasca iremediabil de acestea. In scurt timp, din cauze mai mult sau mai putin supranaturale, in satul retras de civilizatie incep sa apara cazuri ciudate in care cateva adolescente patrund intr-o stare ciudata de transa. Astfel este chemat un specialist in cazuri de natura religioasa care reuseste sa scoata adolescentele din acea transa, insa aceste actiuni atrag atentia autoritatilor la nivel central. Acestea formeaza in mica comunitate un tribunal avand scopul de a determina daca au fost sau nu savarsite infractiuni de vrajitorie. Abigail Williams intra rapid in cercul de suspecti, insa tanara este determinata sa se apere cu orice pret. Profitand de scurta poveste de dragoste pe care o avusese cu John Proctor (Daniel Day-Lewis), aceasta insceneaza savarsirea infractiunilor sotiei acestuia, blamand ca femeia a fost in spatele intregului ritual. Scopul rituatului ar fi fost de a o pedepsi pentru infidelitatea propriului sot.
The Crucible este un film juridic interesant din perspectiva sistemului judiciar specific perioadei avute in vedere. Particularitatile procedurilor, dar si maniera in care intregul proces penal se desfasoara ar determina orice legiuitor sa aprecieze pe deplin evolutia unei societati marcate de influente religioase, cutume invechite si lipsa de informare. De altfel, intregul proces improvizat in mica comunitate nu face decat sa demonstreze superficialitatea argumentelor juridice aduse in vedere. Dovezile pe care partile le prezinta nu ar indeplini sub nicio forma conditiile prevazut de legile actuale. Insa, tinand cont si de specificul actiunii si cadrul temporal in care aceasta se deruleaza, nu putem face o comparatie obiectiva in ceea ce priveste sfera trecutului. Conceptul de dreptate este prezent in cauza penala privind savarsirea infractiunii de vrajitorie, insa acesta este unul neclar si guvernat de subiectivism. Maniera in care Abigail Williams reuseste sa disimuleze adevarul ridica un semn de intrebare asupra deznodamantului insusi al intregii povesti. Abilitatile acesteia sunt remarcabile, chiar privite din punct de vedere juridic, iar aflarea adevarului se va dovedi o veritabila incercare la care vor fi supusi toti actorii sistemului judiciar.