Anatomy of a Murder – Anatomia unei crime (1959)
Autor: Stefan GHEORGHIES
As a lawyer, I’ve had to learn that people aren’t just good or just bad. People are many things.
Sistemul judiciar de peste ocean prezinta numeroase particularitati care ii confera un spor de eficacitate. Insa, in acelasi timp, aceste particularitati sunt adesea dificil de mulat in cauze care prezinta o complexitate sporita. Facand trimitere directa la sistemul cu jurati tipic nord american, nu poate fi ignorata totusi esenta umana a acestuia. Dincolo de litera legii, de norma care incrimineaza o anumita fapta ca infractiune, mintea umana prelucreaza intr-o maniera diferita realitatea, bazandu-se in principal pe factorii externi care ii sunt furnizati. Anatomy of a Murder, in regia lui Otto Preminger, reprezinta, inainte de toate, un film juridic total. Coordonata juridica a filmului este una desavarsita, firul narativ fiind axat pe o veritabila confruntare in fata instantei de judecata a doua personaje care, in fond, lupta pentru infaptuirea justiei.
Paul Biegler (James Stewart) este un jurist desavarsit, un om care iubeste legea si care traieste in spiritul acesteia. Insa, acest fapt nu impune si reciproca, iar cariera de fost procuror a lui Biegler il urmareste zi de zi. Noua sa profesie de avocat nu ii prieste in aceeasi maniera, iar barbatul pare prins intr-o lupta cu sine in incercarea de a supravietui unei noi zile. Salvarea vine intr-o seara cand este contactat de sotia unui ofiter din armata arestat pentru uciderea presupusului violator al acesteia. Biegler accepta intr-un final cazul militarului cu un temperament dificil, depunand toata staruinta pentru a-si apara corespunzator clientul. Invocand un moment de nebunie temporara care i-a afectat gandirea in momentul crimei, avocatul incearca sa dovedeasca atat violul sotiei clientului sau, cat si raportul de cauzalitate dintre aceasta fapta si crima care a urmat. Insa, atat ofiterul, cat si sotia sa se vor dovedi doua surse continue de surprize nu neaparat placute.
Anatomy of a Murder este un film juridic unic prin lupta din fata instantei dintre avocatul apararii, Paul Biegler, si procurorul venit sa asiste cauza, implicit Claude Dancer (George C. Scott). Atat Bieglet, cat si Dancer sunt doi practicieni de exceptie, iar argumentele juridice aduse in timpul confruntarii ridica productia din 1959 la rangul unui capodopere a genului. Lasand la o parte coordonata juridica de exceptie, nu putem sa nu aducem in discutie scenariul impecabil. Cu toate ca, intr-un final, reprezentarea a ceea ce s-a intamplat cu adevarat in acea seara a crimei nu este clarificata, Anatomy of a Murder isi indeplineste scopul de a sublinia superficialitatea legii, intr-un sens larg al expresiei. Biegler si Dancer apeleaza la resurse diverse, intepreteaza legea in favoarea lor, dar in acelasi timp par a se indeparta de adevaratele fapte. Avocatul doreste sa construiasca o imagine impecabila ofiterului, cu toate ca, in fond, acesta trebuie tras la raspundere penala pentru omor. Procurorul face tot posibilul sa dovedeasca aspecte intime din viata inculpatului, aspecte de natura sa influenteze juriul. De altfel, juriul reprezinta cheia intregului proces, iar cei doi „oameni ai legii” lupta pana la ultimul alineat al legii penale.
Un aspect interesant al filmului urmareste si personalitatea avocatului Paul Biegler. Fost procuror, inlaturat din motive necunoscute din functie, Biegler se afla intr-un proces de negare a realitatii. Fara cazuri importante, inainte de cel care avea sa-i reaprinda pasiunea pentru lege, barbatul parea pierdut intr-o pasiune naiva a pescuitului amator. Personalitatea acestuia este una complexa, cu toate ca la prima vedere pare un personaj nefinisat, lipsit de eleganta. Am putea afirma mai degraba ca Biegler este un om direct, avand aptitudinile necesare pentru a profesa ca avocat. Modul in care il apara pe ofiterul vinovat demonstreaza ca este necesara o desprindere emotionala de cauza in sine; ceea ce il determina pe avocat sa lupte fara oprire este pasiunea pentru litera legii.