Despre incalcarea normelor de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice (II)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Legea nr. 61 din 1991 enumera faptele care constituie contraventii, delimitand intr-o maniera destul de precisa care fapta intra in litera legii. In ciuda unei reglementari precise, nu poate fi trecuta cu vederea enumerarea care nu tine cont de niciun criteriu; intr-adevar, avand in vedere totalitatea faptelor care privesc ordinea si linistea publica exista dificultati in a clasifica contraventiile dupa anumite criterii in interiorul Legii nr. 61/1991.
Intr-o alta ordine de idei, revenim si la linia juridica subtire dintre reglementarile anumitor contraventii si infractiuni. Implicit, ajungem la pct. 13) din art. 3 al legii care face obiectul prezentarii. Conform pct. 13), „patrunderea, cu incalcarea normelor legale de acces, in sediile autoritatilor publice centrale si locale, institutiilor publice, institutiilor de invatamant si spatiilor apartinand acestora, indiferent de destinatia lor, regiilor autonome, societatilor comerciale, partidelor sau altor formatiuni politice, organizatiilor guvernamentale si neguvernamentale, ambasadelor si reprezentantelor altor state ori ale organizatiilor internationale de pe teritoriul Romaniei, precum si ocuparea fara drept a terenurilor apartinand ambasadelor si reprezentantelor sau a terenurilor situate in perimetrul acestora ori refuzul de a le parasi la cererea organelor de ordine” reprezinta contraventii.
Pct. 14) schimba radical obiectul contraventiei, in fapta de scriere sau desenare, fara drept, pe peretii cladirilor, pe garduri sau pe obiecte de folosinta comuna aflate in locuri publice, deteriorarea acestora, precum si dezlipirea, fara drept, a reclamelor, anunturilor si afiselor legal expuse in locuri anume destinate. Pct. 13)-14) prezinta dificultati, la prima vedere, in a stabili caracterul faptei. Pct. 13) completeaza, intr-un sens larg al termenului, infractiunea prevazuta de art. 192 C.pen. Legea nr. 61/1991 priveste si buna desfasurare a manifestarilor cultural-sportive (pct. 15)), precum si fapte care privesc deteriorarea semnelor sau indicatoarelor rutiere sau de orientare turistica (pct. 16)). Pct. 17) este unul interesant din punct de vedere al aplicarii legii prezente, implicit lasarea in libertate ori fara supraveghere a animalelor care pot prezenta pericol pentru persoane sau bunuri.
Pct. 18)-23) prezinta o importanta deosebita, atat din punct de vedere al aplicarii legii, dar si datorita faptului ca aceste norme ar trebui sa se bucure de o campanie extinsa de promovare in randul cetatenilor. Refuzul consumatorului de a parasi un local public in care se consuma bauturi alcoolice dupa ora de inchidere sau la cererea unui salariat al localului constituie contraventie (pct. 18)). Nerespectarea conditiilor prevazute de lege in ceea ce priveste activitatea de servire a consumatorilor (pct. 19)), dar si servirea acestora in timpul desfasurarii adunarilor publice, grevelor, manifestarilor sportive sau altor asemenea intruniri, in imediata apropiere, precum si consumul de bauturi alcoolice de catre participanti sunt interzise (pct. 20)). Desfacerea, comercializarea si consumul de bauturi alcoolice in locurile publice, la intrarea in curtile sau in interioarele lor sunt interzise (pct. 21)). Interesanta este enumerarea locurilor publice; actiunile prevazute de pct. 21) in „lacasuri de cult şi institutii religioase aferente cultelor care interzic consumul bauturilor alcoolice in practicarea religiei respective” sunt de asemenea interzise. Totodata, este interzisa servirea cu bauturi alcoolice, in localuri publice, a consumatorilor aflati in vadita stare de ebrietate, precum si a minorilor (pct. 22)). Pct. 23) este esential datorita enumerarii locurilor publice in care este interzis consumul de bauturi alcoolice, enumerare poate nu atat de cunoscuta cetateanului nespecializat: „drumuri publice, parcuri, stadioane si terenuri sportive, institutii culturale, sali de spectacole, institutii sau unitati economice, toate mijloacele de transport in comun, autogari, gari si aeroporturi, de stat si private, sau alte locuri prevăzute de lege.” Exceptie fac locurile special amenajate si delimitate in acest scop.
O alta serie de ipoteze care ar trebui aduse in atentia publicului constau in faptele care tin de buna convietuire a cetatenilor in conditii de minima decenta; astfel, provocarea sau participarea la un scandal in locuri publice (pct. 24)) sau tulburarea prin orice mijloc a locuitorilor prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect (pct. 25)) sunt interzise. Tulburarea linistii locatarilor de catre orice persoana este interzisa intre orele 22,00-8,00 si 13,00-14,00, indiferent de mijlocul prin care se realizeaza tulburarea (pct. 26)). Pct. 26) este, de altfel, generos in a detalia mijloacele prin care se realizeaza tulburarea, precum face si pct. 27). Nu putem ignora importanta pct. 24)-27), importanta care rezida din posibilitatea cetateanului lezat sa instiinteze in mod legal organele competente ori de cate ori este cazul.
Pct. 28) contine fapta de „alungare din locuinta comuna a sotului sau sotiei, a copiilor, precum si a oricarei alte persoane aflate in intretinere.” De asemenea, „nerespectarea masurilor de ordine luate de organele competente in caz de calamitati naturale sau alte pericole publice” constituie contraventie. Nici refuzul unei persoane de a se legitima la cererea justificata a organelor in drept nu este permis (pct. 31)). Enumerarea faptelor care constituie fapte ilicite continua cu indemnul savarsirii de contraventii de catre minori (pct. 32)), precum si cu fapta de „lasare fara supraveghere a unui bolnav mintal periculos, de catre persoanele care au indatorirea de a-l ingriji sau de a-l pazi, precum si neanuntarea organelor sanitare sau ale politiei in caz de scapare de sub paza sau supraveghere” (pct 34).
Fara indoiala, Legea nr. 61 din 1991 reprezinta un instrument juridic care asigura organelor competente sa pastreze linistea si ordinea publica prin aplicarea legala de sanctiuni. Art. 5 din lege prezinta, totodata, modalitatea de sanctionare a faptelor care constituie contraventii, implicit o amenda stabilita in functie de gravitatea actiunii/inactiunii.
Despre incalcarea normelor de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice (I)
Surse:
Legea exista, insa aplicarea lasa de dorit !!
In Romania NU EXISTA UN CONTROL STRICT AL LINISTII PUBLICE, INCLIN SA CRED CA NU SE DORESTE ASTA SI SE VREA O STARE ASA, AMBIGUA, DE NESIGURANTA.