Sleepers – Pacatele tineretii (1996)
Autor: Stefan GHEORGHIES
Four friends have made a mistake that will change their lives forever.
Fiecare persoana poseda o anumita educatie juridica. Fie ca vorbim despre notiuni culese din cultura generala cu privire la lege, fie ca facem trimitere la studii de specialitate, cetateanul de rand ar trebui sa aiba o reprezentare clara asupra a ceea ce legea ii permite sa faca. Tocmai din acest motiv trebuie luate in calcul cazurile speciale atunci cand stadiul dezvoltarii intelectuale nu permite o viziune clara asupra normelor de baza, implicit cazul persoanelor cu varsta sub 18 ani. Sleepers, in regia lui Barry Levinson, reprezinta o productie juridica de exceptie care, pe langa faptul ca reuneste o distributie de exceptie, confera o noua dimensiune genului pe care il abordeaza. Imbinand cu succes coordonatele umane si juridice ale personajelor sale, Sleepers dezvolta o poveste originala care implica concepte dintre cele mai diverse. Pornind de la infractiuni care nu au fost descoperite si terminand cu o infaptuire a justitiei prin mijloace nu tocmai legale, productia ne poarta intr-o poveste plina de schimbari de situatie si artificii juridice rar abordate in alte filme similare.
Actiunea urmareste patru tineri dintr-un cartier populat de imigranti din New York de-a lungul copilariei si varstei maturitatii, accentul fiind pus pe perioada de detentie din centrul de reeducare pentru minori, respectiv pe lupta pentru dreptate care a urmat dupa zeci de ani. Povestea debuteaza cu prezentarea celor patru baieti; intr-o mini-societate guvernata de traditie, cei patru nu duc lipsa de evenimente specifice varstei. Insa, sub atitudinea sfidatoare specifica adolescentei, tinerii decid intr-o zi sa tachineze un vanzator ambulant din cartierul lor. Joaca nu se sfarseste prea bine pentru acestia, iar in urma accidentului prin care au atentat la viata unui cetatean aflat in momentul nepotrivit la locul nepotrivit, sunt judecati si condamnati la detentie intr-un centru de reeducare pentru delincventi juvenili. Insa, nici in acest cadru menit sa-i faca sa constientizeze gravitatea faptelor savarsite lucrurile nu stau atat de bine. Umiliti, batuti si violati in repetate randuri de catre paznici, cei patru incheie un pact prin care se obliga sa nu spuna nimanui, niciodata, prin ce evenimente traumatizante au trecut.
Anii trec, iar cei patru isi vad de drumurile lor in viata. Doi dintre acestia iau calea ilegalitatilor, in timp ce unul dintre ei alege calea legii, devenind procuror, iar ultimul dintre ei aspira la profesia de jurnalist. Intr-o seara intamplarea face ca doi dintre barbati sa dea intr-un local peste unul dintre paznicii care ii abuzasera in timpul detentiei din adolescenta. Paznicul este ucis, iar cei doi sunt acum invinuiti pentru omor. Insa, cei doi urmeaza sa primeasca un ajutor nesperat; un plan maret de a demasca toata povestea abuzurilor de la centrul de detentie urmeaza sa fie pus in aplicare.
Firul narativ straluceste prin finetatea cu care este construit. Incipitul care traseaza trasaturile fiecarui adolescent in parte nu face decat sa atraga simpatia cinefilului pentru personajele puternic conturate. Cu toate ca vorbim in fond despre savarsirea unei infractiuni, poate ca legea este prea aspra cu cei patru tineri care ajung in centrul de detentie. Insa, mai grav este faptul ca cei care au obligatia legala de a-i proteja pe tinerii infractori sunt si cei care ii traumatizeaza si practic ii imping pe calea faradelegilor. Paznicii sunt cei care contureaza destinele multori tineri aflati in detentie, printre care si cei patru. Povestea capata o cu totul alta nuanta atunci cand firul narativ avanseaza la stadiul maturitatii. Poate ca cel mai interesant personaj, cel putin din punct de vedere juridic, este procurorul Michael Sullivan (Brad Pitt). Planul sau, imoral si ilegal, are drept finalitate pedepsirea celor care i-au abuzat in adolescenta in centrul de detentie. Invocand motive fictive pentru a prelua cazul celor doi prieteni de-ai sai acuzati de omor, Sullivan construieste un scenariu care atinge perfectiunea, sabotandu-si practic propriul caz si incalcand statutul profesiei sale. In aceasta schema mareata este implicat si aspirantul catre jurnalism Lorenzo Carcaterra, un bun cunoscator al cartierului din care cei patru provin.
Sleepers este un film juridic de exceptie care merita un loc de onoare in galeria productiilor de acest gen. Dincolo de genialitatea contextului procesual in care intreaga actiune este situata, drama celor patru personaje centrale depaseste bariera legii atunci cand intervine oportunitatea infaptuirii justitiei. Traumele nu sunt prescriptibile, asa cum nici paznicii care se fac vinovati de infractiunile comise nu trebuie sa scape nepedepsiti.
Prima data cand am vazut acest film m-a emotionat foarte tare. O sa-l revad din nou datorita acestei recenzii.