Witness – Martorul (1985)
Autor: Stefan GHEORGHIES
8 year old Samuel: sole witness to a murder. Three killers who’ll stop at nothing to silence him. One honest cop who’ll give his life to save him.
Cand vine vorba despre legea penala, putem afirma ca exista o relativa uniformitate la nivel mondial, in sensul ca anumite categorii de infractiuni sunt reglementate in mod similar in numeroase legislatii nationale. Insa, fiecare sistem cuprinde anumite particularitati, pornind de la modul in care se administreaza probele si terminand cu procedurile prin care martorii esentiali sunt protejati de catre autoritatile statului pentru a putea lua parte la procesul penal. Witness, in regia lui Peter Weir, dezvolta povestea unui baietel care fusese martor la o crima violenta aflat sub protectia unui politist dedicat intru totul literei legii. Productia din 1985 este, in esenta, un film juridic, insa trebuie sa facem apel la coordonate juridice putin mai indepartate decat in restul productiilor din acest vast gen.
Actiunea il urmareste pe Samuel (Lukas Haas), un baietel de origine Amish aflat impreuna cu mama sa intr-o gara dintr-un mare oras american. Intamplarea face ca Samuel sa asiste la uciderea unui politist de catre doi barbati in toaleta garii, moment in care isi face aparitia John Book (Harrison Ford), detectiv la sectia locala de politie. Insa, lucrurile se complica dupa ce Book afla ca in cazul pe care il investiga erau implicati doi ofiteri de politie. Apeland la superiorul sau pentru a-l proteja pe baiat, constata in scurt timp ca reteaua de coruptie era mai intinsa decat credea. Pentru a fi sigur ca tanarul martor va supravietui, paraseste orasul impreuna cu Samuel si mama acestuia. Ajuns in comunitatea Amish din care faceau parte mama si fiul, Book se va trezi pus in fata unei alte lupte, de aceasta data de adaptare in comunitatea cu obiceiuri cu mult diferite fata de ceea ce considera el normalitate. In asteptarea unui viitor proces, detectivul se va confrunta cu alte probleme, atat cu oamenii din comunitate, cat si cu ofiterii corupti din politie care il cautau.
Witness este o productie care nu pune accentul pe simpla desfasurare a procedurilor juridice, proceduri adesea obositoare, daca nu chiar mult prea tehnice pentru cinefilul in cautare de scene cat mai spectaculoase. Productia lui Peter Weir imbina cumva mai multe „sisteme de drept”. Pe de o parte, vorbim despre legislatia statului in care se desfasoara actiunea, iar pe de alta parte, facem trimitere si la legile nescrise ale comunitatii Amish. Desi cei din comunitatea Amish nu recunosc legile statului in care locuiesc, e imposibila o neaplicare a legii in cazul acestora. Motiv pentru care, atunci cand John Book se ascunde in mica comunitate Amish, acestia isi iau toate masurile de precautie pentru a se asigura ca nu vor avea probleme cu autoritatile. Este cumva interesant acest punct de vedere asupra aplicarii legii asupra unei comunitati care neaga insasi esenta legii respective, implicit distantarea societatii exterioare de valorile morale supreme pe care acestia le invoca.