Sintact.ro – OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor
CAPITOLUL V: Planuri şi programe
Art. 37: Planurile de gestionare a deşeurilor
(1)Pentru îndeplinirea obiectivelor prezentei ordonanţe de urgenţă se elaborează planuri de gestionare a deşeurilor la nivel naţional, judeţean şi al municipiului Bucureşti, în conformitate cu prevederile art. 1, 4, 21 şi 25.
(2)Planul naţional de gestionare a deşeurilor, denumit în continuare PNGD, se elaborează de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi acoperă întregul teritoriu geografic al României.
(3)Planul prevăzut la alin. (2) se aprobă prin hotărâre a Guvernului şi se notifică Comisiei Europene.
Art. 38
(1)În baza principiilor, obiectivelor strategice, politicii descrise de PNGD şi a cadrului general din Ordinul ministrului mediului nr. 140/2019 privind aprobarea Metodologiei pentru elaborarea, monitorizarea, evaluarea şi revizuirea planurilor judeţene de gestionare a deşeurilor şi a planului de gestionare a deşeurilor pentru municipiul Bucureşti, consiliile judeţene şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în colaborare cu APM, elaborează/realizează/revizuiesc planurile judeţene de gestionare a deşeurilor, denumite în continuare PJGD, şi planul de gestionare a deşeurilor pentru municipiul Bucureşti, denumit în continuare PMGD.
(2)PJGD se aprobă prin hotărâre a Consiliului Judeţean, iar PMGD, prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu avizul APM.
Art. 39
(1)Realizarea studiilor, expertizelor şi proiectelor necesare pentru elaborarea planurilor de gestionare a deşeurilor poate fi încredinţată cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(2)Elaborarea şi avizarea planurilor de gestionare a deşeurilor se fac cu respectarea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, potrivit hotărârii Guvernului nr. 1.076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.
(3)Autorităţile publice şi operatorii economici au obligaţia furnizării datelor necesare elaborării planurilor, potrivit prevederilor legale.
Art. 40
(1)Planurile de gestionare a deşeurilor cuprind o analiză a situaţiei actuale în domeniul gestionării deşeurilor de pe teritoriul geografic în cauză, măsurile care trebuie luate pentru îmbunătăţirea condiţiilor de mediu în cazul pregătirii pentru reutilizare, reciclare, valorificare şi eliminare, precum şi o evaluare a modului în care planurile vor ajuta la punerea în aplicare a obiectivelor şi dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)Planurile de gestionare a deşeurilor prevăzute la alin. (1) conţin, după caz şi luând în considerare nivelul geografic şi acoperirea zonei de planificare, următoarele, fără a se rezuma la:
a)tipul, cantitatea şi sursa deşeurilor generate pe teritoriu, deşeurile care ar putea fi expediate de pe sau pe teritoriul naţional, precum şi o evaluare a evoluţiei viitoare a fluxurilor de deşeuri, luând în considerare impactul preconizat al măsurilor stabilite în programul de prevenire a deşeurilor elaborat potrivit art. 41 şi 42;
b)principalele instalaţii de eliminare şi valorificare existente, inclusiv orice dispoziţii speciale pentru uleiurile uzate, deşeurile periculoase, deşeurile care conţin cantităţi semnificative de materii prime critice sau fluxurile de deşeuri care fac obiectul legislaţiei specifice a Uniunii Europene;
c)o evaluare a necesarului de închidere a instalaţiilor de deşeuri existente şi de infrastructură suplimentară pentru instalaţiile de deşeuri în conformitate cu art. 25;
d)o evaluare a investiţiilor şi a altor mijloace financiare, inclusiv pentru autorităţile locale, necesare pentru a face faţă nevoilor respective;
e)informaţii privind măsurile pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite la art. 6 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deşeurilor sau în alte documente strategice care acoperă întreg teritoriul naţional;
f)o evaluare a schemelor existente de colectare a deşeurilor, inclusiv a acoperirii materiale şi teritoriale a colectării separate, precum şi măsuri de îmbunătăţire a funcţionării sale, a tuturor derogărilor acordate în conformitate cu art. 16 alin. (4), precum şi a necesarului de noi scheme de colectare;
g)informaţii suficiente cu privire la criteriile de identificare a amplasamentului şi la capacitatea viitoare de eliminare sau de operare a instalaţiilor majore de valorificare, dacă este cazul;
h)politici generale de gestionare a deşeurilor, inclusiv tehnologii şi metode planificate de gestionare a deşeurilor sau politici privind deşeurile care ridică probleme specifice de gestionare;
i)măsuri de combatere şi de prevenire a tuturor formelor de aruncare a deşeurilor şi de curăţare a tuturor tipurilor de deşeuri;
j)indicatori şi obiective calitative sau cantitative corespunzătoare, în special în ceea ce priveşte cantitatea de deşeuri generate şi tratarea acestora şi deşeurile municipale care sunt eliminate sau supuse valorificării energetice;
k)măsurile luate pentru a pune în aplicare norma naţională de transpunere a Directivei (UE) 2019/904/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iunie 2019 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului.
(3)Luând în considerare nivelul geografic şi acoperirea zonei de planificare, planurile prevăzute la alin. (1) pot conţine:
a)aspectele organizaţionale legate de gestionarea deşeurilor, inclusiv o descriere a alocării responsabilităţilor între actorii publici şi privaţi care se ocupă cu gestionarea deşeurilor;
b)o analiză a utilităţii şi a adecvării utilizării instrumentelor economice şi de altă natură pentru rezolvarea diverselor probleme legate de deşeuri, luând în considerare necesitatea menţinerii unei bune funcţionări a pieţei interne;
c)utilizarea unor campanii de sensibilizare şi de informare adresate publicului larg sau unor categorii speciale de consumatori;
d)depozite de deşeuri istorice şi măsuri pentru reabilitarea acestora.
(4)Planurile de gestionare a deşeurilor respectă cerinţele în materie de planificare a deşeurilor prevăzute la art. 23 din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, obiectivele prevăzute la art. 17 şi art. 18 din Directiva 1999/31/CE şi cerinţele stabilite la art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2021 şi, în scopul prevenirii aruncării de deşeuri, cerinţele prevăzute la art. 42 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 6/2011 şi anexa nr. 3 la Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)PJGD şi PMGD, în plus de cele prevăzute la alin. (1)-(3), conţin şi o evaluare a deficitului de investiţii care să justifice necesitatea unor infrastructuri de gestionare a deşeurilor suplimentare sau modernizarea celor existente, cu informaţii privind sursele de venituri disponibile pentru a acoperi costurile de exploatare şi de întreţinere.
Art. 41: Programe de prevenire a generării deşeurilor
(1)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, potrivit prevederilor art. 1 şi 4, promovează prin hotărâre a Guvernului programe de prevenire a generării deşeurilor la nivel naţional, pe baza informaţiilor transmise de către autorităţile prevăzute la art. 13.
(2)Programele de prevenire a generării deşeurilor pot să facă parte din planurile de gestionare a deşeurilor prevăzute la art. 37, din alte programe de politici de mediu sau să fie elaborate ca programe distincte.
(3)În cazul în care programele prevăzute la alin. (1) sunt integrate în planurile de gestionare a deşeurilor sau în alte programe, măsurile de prevenire a generării deşeurilor trebuie identificate clar.
(4)Programele de prevenire a generării deşeurilor la nivel naţional descriu, acolo unde este cazul, contribuţia instrumentelor şi a măsurilor enumerate în anexa nr. 2 şi evaluează utilitatea exemplelor de măsuri indicate în anexa nr. 8 sau a altor măsuri corespunzătoare.
(5)Programele de prevenire a generării deşeurilor la nivel naţional descriu măsurile existente de prevenire a generării deşeurilor şi contribuţia acestora la prevenirea generării deşeurilor în scopul eliminării legăturii dintre creşterea economică şi impactul asupra mediului asociat cu generarea de deşeuri.
(6)Măsurile de sprijin din anexele nr. 2 şi 8 susceptibile a implica ajutor de stat vor fi acordate cu respectarea legislaţiei europene şi naţionale în vigoare în acest domeniu.
Art. 42
Autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, autoritatea publică centrală cu atribuţii în domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale, împreună cu autoritatea publică centrală cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului, adoptă programe specifice de prevenire a generării de deşeuri alimentare în cadrul programelor naţionale de prevenire a generării deşeurilor.
Art. 43: Evaluarea/Monitorizarea şi revizuirea planurilor şi a programelor
(1)Planul naţional de gestionare a deşeurilor şi programul naţional de prevenire a generării deşeurilor se evaluează cel puţin o dată la 6 ani şi se revizuiesc, după caz, de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, în baza raportului de monitorizare întocmit de ANPM, având în vedere prevederile art. 13 şi 17, acolo unde acestea sunt aplicabile.
(2)Planul naţional de gestionare a deşeurilor şi programul naţional de prevenire a generării deşeurilor se monitorizează anual de către ANPM.
(3)PJGD şi PMGD, respectiv programele judeţene şi al municipiului Bucureşti de prevenire a generării deşeurilor, ca parte integrantă din PJGD şi PMGD, se monitorizează anual, se evaluează de către APM, o dată la 2 ani şi se revizuiesc, după caz, de către Consiliul Judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în baza raportului de monitorizare/evaluare întocmit de APM.
(4)Metodologia pentru monitorizarea şi evaluarea PNGD se adoptă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, în termen de 180 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 44
(1)Persoana juridică ce exercită o activitate de natură comercială sau industrială, pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a emis o autorizaţie de mediu/autorizaţie integrată de mediu, având în vedere rezultatele unui audit de deşeuri, este obligată să întocmească şi să implementeze un program de prevenire şi reducere a cantităţilor de deşeuri generate din activitatea proprie sau, după caz, de la orice produs fabricat, inclusiv măsuri care respectă un anumit design al produselor, şi să adopte măsuri de reducere a periculozităţii deşeurilor.
(2)Programul prevăzut la alin. (1) se poate elabora şi de către o terţă persoană/asociaţie profesională.
(3)Programul prevăzut la alin. (1) se publică pe pagina de internet a persoanei juridice şi se transmite anual agenţiei judeţene pentru protecţia mediului, inclusiv progresul înregistrat, până la 31 mai anul următor raportării.
Art. 45: Participarea publicului
(1)Autorităţile pentru protecţia mediului care elaborează, colaborează, după caz, şi promovează planurile de gestionare a deşeurilor şi programele de prevenire a generării deşeurilor afişează pe site-ul propriu planurile şi programele, astfel încât părţile interesate, autorităţile relevante, precum şi publicul să aibă:
a)posibilitatea de a participa la elaborarea lor;
b)acces la acestea, odată elaborate.
(2)Participarea părţilor interesate, a autorităţilor relevante şi a publicului la elaborarea planurilor şi programelor promovate se realizează potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.076/2004, cu modificările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 564/2006 privind cadrul de realizare a participării publicului la elaborarea anumitor planuri şi programe în legătură cu mediul, cu modificările ulterioare, Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.
Art. 46: Cooperarea
Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului cooperează, dacă este cazul, cu alte state membre interesate şi cu Comisia Europeană la elaborarea planurilor de gestionare a deşeurilor şi a programelor de prevenire a generării deşeurilor prevăzute la art. 37, art. 40, art. 41 şi art. 42.
Art. 47: Informaţii care trebuie prezentate Comisiei Europene
(1)APM informează autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului cu privire la adoptarea sau revizuirea planurilor şi programelor elaborate la nivel local prevăzute la art. 38 alin (1).
(2)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului informează Comisia Europeană cu privire la planurile de gestionare a deşeurilor şi programele de prevenire a generării deşeurilor prevăzute la art. 37, art. 40, art. 41 şi art. 42 în momentul în care au fost adoptate şi în cazul în care au survenit modificări importante în cadrul planurilor şi programelor.
Art. 48: Păstrarea evidenţei
(1)Producătorii de deşeuri nepericuloase, unităţile şi întreprinderile prevăzute la art. 34, producătorii de deşeuri periculoase şi unităţile şi întreprinderile care colectează sau transportă deşeuri periculoase, nepericuloase cu titlu profesional sau acţionează în calitate de comercianţi şi de brokeri de deşeuri periculoase şi nepericuloase ţin o evidenţă cronologică lunară tabelară şi o pun la dispoziţia agenţiei judeţene pentru protecţia mediului în format letric, la cerere, şi electronic în sistemul pus la dispoziţie de APM până la 15 martie anul următor raportării, precum şi la cerere autorităţilor competente de control, după:
a)codul deşeului potrivit art. 7 alin. (1), cantitatea în tone, natura şi originea deşeurilor generate, precum şi cantitatea de produse şi materiale care rezultă din pregătirea pentru reutilizare, din reciclare sau din alte operaţiuni de valorificare, eliminare;
b)destinaţia, frecvenţa colectării, modul de transport şi metoda de tratare prevăzută pentru deşeuri, atunci când este relevant; şi
c)cantitatea de deşeuri în tone încredinţată spre eliminare.
(2)Producătorii şi deţinătorii de deşeuri periculoase sunt obligaţi să deţină buletinele de analiză care caracterizează deşeurile periculoase şi să le transmită, la cerere, autorităţilor competente pentru protecţia mediului.
(3)ANPM elaborează procedura de raportare a datelor şi informaţiilor prevăzute la alin. (1) în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care va fi aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(4)APM păstrează pentru scopuri statistice, cel puţin 5 ani, evidenţele prevăzute la alin. (1).
(5)Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să păstreze evidenţa gestiunii deşeurilor cel puţin 3 ani, cu excepţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de transport, care trebuie să păstreze evidenţa timp de cel puţin 12 luni.
(6)La cererea autorităţilor competente sau a unui deţinător anterior, operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) trebuie să furnizeze documentele justificative conform cărora operaţiunile de gestionare au fost efectuate.
(7)ANPM instituie un registru electronic sau registre coordonate pentru a înregistra datele privind deşeurile prevăzute la alin. (1) care acoperă întregul teritoriu geografic.
(8)ANPM, după caz, poate institui astfel de registre şi pentru alte fluxuri de deşeuri, în special pentru fluxurile de deşeuri în privinţa cărora sunt stabilite obiective în actele legislative ale Uniunii Europene.
(9)ANPM utilizează datele privind deşeurile raportate de operatorii industriali în cadrul registrului european al emisiilor şi transferului de poluanţi, înfiinţat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 166/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 ianuarie 2006 de instituire a unui registru european al emisiilor şi transferului de poluanţi şi de modificare a Directivelor 91/689/CEE şi 96/61/CE ale Consiliului.
(10)ANPM centralizează informaţiile prevăzute la art. 49 alin. (13) şi publică anual un raport naţional sau include informaţiile în Raportul anual privind starea mediului.
(11)Producătorii şi deţinătorii de deşeuri din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională ţin o evidenţă cronologică lunară tabelară a deşeurilor în propriile registre electronice şi o pun la dispoziţia ANPM anual, prin structurile de specialitate din cadrul autorităţilor publice centrale ale acestora.
(12)Registrele prevăzute la alin. (11) conţin:
a)codul deşeului potrivit art. 7 alin. (1), cantitatea (tone), natura şi originea deşeurilor generate, precum şi cantitatea de produse şi materiale care rezultă din pregătirea pentru reutilizare, din reciclare sau din alte operaţiuni de valorificare, eliminare;
b)destinaţia, frecvenţa colectării, modul de transport şi metoda de tratare prevăzută pentru deşeuri, atunci când este relevant; şi
c)cantitatea de deşeuri (tone) încredinţată spre eliminare.
Art. 49: Raportare
(1)ANPM raportează Comisiei Europene, pentru fiecare an calendaristic, datele privind punerea în aplicare a art. 17 alin. (5) lit. (b)-(e), alin. (7) şi art. 18 alin. (3) potrivit Deciziei de punere în aplicare (UE) 2019/1.004.
(2)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului raportează Comisiei Europene informaţii potrivit art. 18 alin. (1) şi alin. (2).
(3)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi ANPM raportează datele prevăzute la alin. (1) şi (2) pe cale electronică, în termen de 18 luni de la sfârşitul anului de raportare pentru care sunt colectate datele în formatul stabilit de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1.004.
(4)Prima perioadă de raportare potrivit alin. (3), alin (6) şi alin (7) conţine date începând din anul 2020.
(5)În scopul verificării conformării cu art. 17 alin. (5) lit. (c)-(e) şi cu art. 18 alin. (3), ANPM raportează cantitatea de deşeuri pregătită pentru reutilizare, separat de cantitatea de deşeuri reciclate.
(6)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului împreună cu autoritatea publică centrală cu atribuţii în domeniul economiei şi autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor raportează Comisiei Europene, în termen de 18 luni de la sfârşitul anului de raportare, punerea în aplicare a art. 14 alin. (2) şi (4) pentru fiecare an calendaristic potrivit Deciziei de punere în aplicare (UE) 2019/2.000 a Comisiei din 28 noiembrie 2019 de stabilire a unui format pentru raportarea datelor privind deşeurile alimentare şi pentru transmiterea raportului de control al calităţii în conformitate cu Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului [notificată cu numărul C(2019) 8577] şi Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/19.
(7)ANPM raportează Comisiei Europene datele pentru fiecare an calendaristic privind uleiurile minerale sau lubrifianţii sintetici sau uleiurile industriale introduse pe piaţă şi uleiurile uzate colectate şi tratate separat, în termen de 18 luni de la sfârşitul anului de raportare pentru care sunt colectate datele, în formatul stabilit de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1.004.
(8)Datele raportate de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi ANPM în conformitate cu prezentul articol sunt însoţite de un raport privind verificarea calităţii şi de un raport privind măsurile adoptate în temeiul art. 19 alin. (4) şi alin. (12) potrivit Deciziei de punere în aplicare (UE) 2019/1004, care includ informaţii detaliate cu privire la ratele medii ale pierderilor, dacă este cazul în formatul stabilit de Comisia Europeană.
(9)Titularii pe numele cărora au fost emise autorizaţii de construire şi/sau desfiinţări şi producătorii şi deţinătorii de uleiuri uzate trebuie să raporteze anual APM, până la 30 aprilie a anului următor celui pentru care se raportează, conformarea cu art. 17 alin. (7) şi măsurile adoptate potrivit art. 31 alin (1).
(10)ANPM raportează ca rambleiere operaţiunea de reprocesare a deşeurilor în urma căreia se obţin materiale ce urmează să fie folosite pentru operaţiuni de rambleiere şi cantitatea de deşeuri utilizată pentru operaţiuni de rambleiere şi alte operaţiuni de valorificare a materialelor, separat de cantitatea de deşeuri pregătite pentru reutilizare sau reciclate.
(11)Operatorii economici prevăzuţi la art. 13 alin. (5) trebuie să raporteze anual autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor şi ANPM, după caz, măsurile adoptate şi progresul înregistrat.
(12)Producătorii care introduc pe piaţă produse reutilizate care includ atât produse reparate, cât şi produse uzate care au parcurs operaţia de pregătire pentru reutilizare trebuie să pună la dispoziţia autorităţii publice centrale în domeniul economiei şi autorităţilor pentru protecţia mediului o evidenţă cronologică a cantităţilor de produse reutilizate, componentelor reutilizate, deşeurilor rezultate din procesul de pregătire pentru reutilizare, tipurilor şi a beneficiarilor produselor respective potrivit normei prevăzute la art. 14 alin. (5).
(13)Autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul economiei, şi mediului de afaceri raportează Comisiei Europene pe cale electronică informaţiile colectate potrivit alin. (12), cu respectarea Deciziei de punere în aplicare (UE) 2021/19, începând cu primul an calendaristic întreg după adoptarea respectivului act.
(14)Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, unităţile administrativ-teritoriale care nu fac parte dintr-o asociaţie de dezvoltare intercomunitară, operatorii de salubritate au obligaţia de a raporta agenţiei judeţene pentru protecţia mediului anual în registrul/registrele instituit/e de ANPM:
a)cantităţile de deşeuri generate şi gestionate, cantităţile de deşeuri reciclabile colectate separat, inclusiv biodeşeuri, cantitatea de deşeuri pregătite pentru reutilizare şi reciclare, capacitatea autorizată şi utilă a instalaţiilor folosind, unde este cazul, anexa IV, partea A, partea B, punctul III din Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1.004;
b)la cerere, alte informaţii cu privire la performanţa şi funcţionarea sistemului integrat de gestionare a deşeurilor.
(15)Producătorii şi deţinătorii de deşeuri prevăzuţi la alin. (9), precum şi la art. 48 raportează datele în registrul/registrele instituit/e de ANPM.
(16)Producătorii şi deţinătorii de deşeuri prevăzuţi la alin. (9), din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, pun la dispoziţia ANPM, anual, informaţiile, prin structurile de specialitate din cadrul autorităţilor publice centrale ale acestora.
(17)ANPM elaborează procedura şi formatul de raportare a datelor şi informaţiilor prevăzute la alin. (9) şi alin. (14) în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care va fi aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.